Automekaanikkojen tietokoneavusteinen koulutus 1990-luvulta 2020-luvulle
Kaihonen, Kari (2019)
Kaihonen, Kari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902031878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902031878
Tiivistelmä
Tämä työ täydentää 1992 tekemääni insinöörityötä ”Vuorovaikutteinen video-opetusjärjestelmä autoasentajien täydennyskoulutuksessa”. Tässä AMK-insinöörityössä arvioin tietokoneavusteisen automekaanikkojen koulutuksen kehitystä 90-luvulta vuoteen 2018 ja 2020-luvulle. Tietokoneiden yleistyminen alkoi 80-luvulla PC (personal computer) henkilökohtaisten tietokoneiden yleistymisen myötä. Tietokoneet yleistyivät työpaikoilla 90-luvulla. Tietokoneiden mahdollisuuksia tutkittiin innostuneesti, ja niihin liittyi monia odotuksia. Tietokoneiden yleistyminen vaihteli suuresti eri aloilla ja eri tehtävissä. Samalla niiden käyttö oppimiseen ja tiedonhankintaan tuli luonnolliseksi.
Tässä insinöörityössä on tutkittu haastattelemalla kouluttajaa Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:stä ja Työtehoseura ry:stä sekä jälkimarkkinointipäällikköä K Auto Oy:stä sekä selvitetty itseopiskelujärjestelmiin perehtymällä, miten automaahantuojien järjestämä merkkikohtainen mekaanikkojen koulutus on kehittynyt ja erityisesti, miten tietokoneavusteinen oppiminen on alalla kehittynyt.
Tietotekniikka on mennyt paljon eteenpäin kuluneen 26 vuoden aikana, mutta tietoko-neavusteisen koulutuksen periaatteet näyttävät muuttuneen käytännössä melko vähän. Muutoksia on kuitenkin tulossa virtuaalisten järjestelmien ja simulaattoreiden yleistyessä. Myös automekaanikkojen osaamistarpeet ovat muuttuneet ajoneuvotekniikan kehittyessä. Tämä vaikuttaa myös oppimiseen sekä opettamiseen.
Tässä insinöörityössä on tutkittu haastattelemalla kouluttajaa Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr:stä ja Työtehoseura ry:stä sekä jälkimarkkinointipäällikköä K Auto Oy:stä sekä selvitetty itseopiskelujärjestelmiin perehtymällä, miten automaahantuojien järjestämä merkkikohtainen mekaanikkojen koulutus on kehittynyt ja erityisesti, miten tietokoneavusteinen oppiminen on alalla kehittynyt.
Tietotekniikka on mennyt paljon eteenpäin kuluneen 26 vuoden aikana, mutta tietoko-neavusteisen koulutuksen periaatteet näyttävät muuttuneen käytännössä melko vähän. Muutoksia on kuitenkin tulossa virtuaalisten järjestelmien ja simulaattoreiden yleistyessä. Myös automekaanikkojen osaamistarpeet ovat muuttuneet ajoneuvotekniikan kehittyessä. Tämä vaikuttaa myös oppimiseen sekä opettamiseen.