Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mistä tieto löytyy? : Tietopalvelukysymykset Kouvolan kaupungin pääkirjastossa 1985-2015

Haverinen, Miia (2019)

 
Avaa tiedosto
Haverinen_Miia.pdf (748.4Kt)
Lataukset: 


Haverinen, Miia
Oulun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902082132
Tiivistelmä
Yleisen kirjaston yhtenä kirjastolain mukaisena tehtävänä on tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedonhankintaan sekä monipuoliseen lukutaitoon. Nykypäivänä tiedonhankinnassa turvaudutaan usein ensisijaisesti omatoimiseen tiedonhakuun, esimerkiksi Google hakupalvelusta. Vaikka tietopalvelu on oleellinen osa yleisen kirjaston palvelua, ei tietopalvelun analysointia tai sen lukumäärällistä kehitystä ole kuitenkaan aikaisemmin tutkittu. Tutkimuskohteena ja työn toimeksiantajana on Kouvolan pääkirjasto.

Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää asiakaspalvelussa esitettyjen tietopalvelukysymysten lukumäärällistä kehitystä Kouvolan pääkirjastossa, tutkia asiakaspalvelussa esiintyneiden tietopalvelukysymysten sisältöä sekä selvittää miten tietopalvelua ja neuvontaa voisi mahdollisesti tulevaisuudessa kehittää.

Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta, jossa tarkastellaan vuosilta 1985- 2015 kerättyä materiaalia tietopalvelukysymysten seurannasta. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään myös kvalitatiivista tutkimusta Kouvolan pääkirjaston kirjastonhoitajille suunnatun lomakehaastattelun osalta.

Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteella saatiin selville miten tietopalvelutehtävät ovat lukumäärällisesti kehittyneet 30 vuodessa sekä minkä sisältöisiä tiedontarpeita tietopalvelukysymyksissä on asiakkailla esiintynyt tarkastelujaksolla 2007- 2015. Kirjastonhoitajien lomakehaastattelun avulla saatiin kartoitettua tietopalvelutehtävien kehittämistarpeita.

Tutkimuskohteena on ollut Kouvolan pääkirjasto, mutta tietopalvelun lukumäärälllisen kehityksen suunta voi olla nähtävissä myös muissa yleisissä kirjastoissa. Tutkimuksen tulokset voi olla hyödyksi tietopalvelun ja neuvonnan kriittisessä tarkastelussa ja sen kehittämisessä. Tutkimuksessa käytetty haastattelulomake on vapaasti käytettävissä muidenkin kirjastojen vastaavassa tutkimuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste