Promootioiden merkitys tuotteen uudelleenlanseerauksessa
Hirvonen, Mert-Mikael (2019)
Hirvonen, Mert-Mikael
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902102167
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on promootioiden merkitys tuotteen uudelleenlanseerauksessa. Työni tavoite oli tutkia sekä selvittää promootioiden hyöty uudelleenlanseerausprosessissa. Opinnäytetyöni on laadullinen ja empiirinen tutkimus. Valitsin opinnäytetyöni tutkimusmenetelmäksi laadullisen tutkimusmenetelmän, sillä se sopii määrällistä tutkimusta paremmin tutkimusaiheeseeni. Toteutus koostui teoreettisesta viitekehyksestä, kahdesta case esimerkistä, yli seitsemän vuoden omakohtaisesta kokemuksesta sekä alan asiantuntijoiden näkökulmista.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin kasvokkain tapahtuvan markkinoinnin merkitystä sekä promootioita uudelleenlanseeraus prosessiin vaadittavan brändinrakennuksen keskeisinä tekijöinä. Teorian pääpaino oli uudelleenlanseerauksen toteuttamisessa, tuotteen lanseerauksen markkinointiviestinnässä, elämyksellisyydessä sekä brändin rakentumisessa promootioiden kautta.
Tutkivassa osuudessa en pyrkinyt luomaan laadulliselle tutkimukselle epärelevantteja yleistyksiä tai ennustamaan tulevaa. Sen sijaan pyrin tuomaan esille teorian pohjustamana alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia promootioista uudelleenlanseerauksen tukena. Tutkimuksessani otannan kokoa tärkeämpää on sen asiantuntevuus. Tutkivan osuuden tutkimusaineistoni koostuu seitsemästä asiantuntijahaastattelusta ja heidän kokemuksistaan alasta.
Johtopäätöksissä todettiin, että kasvokkain tapahtuva markkinointi on arvokasta jokaiselle tuotteelle ja palvelulle, mutta sen arvo korostuu erityisesti kun tuotetta uudelleenlanseerataan. Lisäksi todettiin, että promootiot toimivat loistavana markkinoinnin keinona, jolla houkutellaan uusia, potentiaalisia kuluttajia tutustumaan tuotteeseen sekä muistutetaan brändin olemassaolosta vanhoille asiakkaille. Aineistosta saadun datan mukaan myös mielikuvien sekä brändin arvojen viestiminen kuluttajille toteutuu onnistuneiden promootioiden kautta todella tehokkaasti.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin kasvokkain tapahtuvan markkinoinnin merkitystä sekä promootioita uudelleenlanseeraus prosessiin vaadittavan brändinrakennuksen keskeisinä tekijöinä. Teorian pääpaino oli uudelleenlanseerauksen toteuttamisessa, tuotteen lanseerauksen markkinointiviestinnässä, elämyksellisyydessä sekä brändin rakentumisessa promootioiden kautta.
Tutkivassa osuudessa en pyrkinyt luomaan laadulliselle tutkimukselle epärelevantteja yleistyksiä tai ennustamaan tulevaa. Sen sijaan pyrin tuomaan esille teorian pohjustamana alalla työskentelevien henkilöiden kokemuksia promootioista uudelleenlanseerauksen tukena. Tutkimuksessani otannan kokoa tärkeämpää on sen asiantuntevuus. Tutkivan osuuden tutkimusaineistoni koostuu seitsemästä asiantuntijahaastattelusta ja heidän kokemuksistaan alasta.
Johtopäätöksissä todettiin, että kasvokkain tapahtuva markkinointi on arvokasta jokaiselle tuotteelle ja palvelulle, mutta sen arvo korostuu erityisesti kun tuotetta uudelleenlanseerataan. Lisäksi todettiin, että promootiot toimivat loistavana markkinoinnin keinona, jolla houkutellaan uusia, potentiaalisia kuluttajia tutustumaan tuotteeseen sekä muistutetaan brändin olemassaolosta vanhoille asiakkaille. Aineistosta saadun datan mukaan myös mielikuvien sekä brändin arvojen viestiminen kuluttajille toteutuu onnistuneiden promootioiden kautta todella tehokkaasti.