Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kinestetiikasta voimavaralähtöisenä toimintamallina
Koivuluoma, Juha; Kuoppala, Noora (2019)
Koivuluoma, Juha
Kuoppala, Noora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902122244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia kinestetiikan hyödyistä opiskeluvaiheessa järjestämällä työpaja. Työpajassa käytiin läpi kinestetiikan peruskäsitteet ja tehtiin käytännön harjoituksia. Lisäksi tarkoituksena oli haastatella työpajaan osallistuneita opiskelijoita. Tavoitteena on tuottaa hyödynnettävää tietoa yhteistyökumppanille Suomen kinestetiikkayhdistys ry:lle sekä sairaanhoitajakoulutuksen sisällön kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys tälle kvalitatiiviselle tutkimukselle koostuu kinestetiikan määrityksestä sekä sen merkityksestä hoitotyölle. Tutkimusaineisto saatiin puolistrukturoidulla haastattelulla
kinestetiikka-työpajaan osallistuneilta sairaanhoitajaopiskelijoilta. Haastattelut litteroitiin ja pelkistettiin, jonka jälkeen pelkistykset lajiteltiin ala- ja yläluokkiin. Yläluokka hoitotyö muodostuu alaluokista merkitys hoitotyölle, yksilöllisyys ja vuorovaikutus, etiikka sekä voimavaralähtöisyys. Yläluokka sairaanhoitajan koulutus muodostuu alaluokista vaikeus vaikuttaa opiskelijana ja merkitys opiskelulle. Työyhteisö yläluokka koostuu alaluokista: sairauspoissaolot, työhyvinvointi ja toimintamallin jalkauttaminen.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat hyötyisivät kinestetiikan voimavaralähtöisen toimintamallin koulutuksesta. Sen koettiin lisäävän vuorovaikutusta potilaan ja hoitajien välillä sekä tuovan uusia näkökulmia yksilöllisempään ja voimavaralähtöisempään hoitotyöhön. Lisäksi sen koetaan vähentävän sairauspoissaoloja ja vähentävän työn kuormittavuutta. Opiskelijoiden ilmaisemien mielipiteiden perusteella voidaan päätellä, että kinestetiikan sisällyttäminen osaksi sairaanhoitajaopintoja olisi hyödyllistä.
Teoreettinen viitekehys tälle kvalitatiiviselle tutkimukselle koostuu kinestetiikan määrityksestä sekä sen merkityksestä hoitotyölle. Tutkimusaineisto saatiin puolistrukturoidulla haastattelulla
kinestetiikka-työpajaan osallistuneilta sairaanhoitajaopiskelijoilta. Haastattelut litteroitiin ja pelkistettiin, jonka jälkeen pelkistykset lajiteltiin ala- ja yläluokkiin. Yläluokka hoitotyö muodostuu alaluokista merkitys hoitotyölle, yksilöllisyys ja vuorovaikutus, etiikka sekä voimavaralähtöisyys. Yläluokka sairaanhoitajan koulutus muodostuu alaluokista vaikeus vaikuttaa opiskelijana ja merkitys opiskelulle. Työyhteisö yläluokka koostuu alaluokista: sairauspoissaolot, työhyvinvointi ja toimintamallin jalkauttaminen.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat hyötyisivät kinestetiikan voimavaralähtöisen toimintamallin koulutuksesta. Sen koettiin lisäävän vuorovaikutusta potilaan ja hoitajien välillä sekä tuovan uusia näkökulmia yksilöllisempään ja voimavaralähtöisempään hoitotyöhön. Lisäksi sen koetaan vähentävän sairauspoissaoloja ja vähentävän työn kuormittavuutta. Opiskelijoiden ilmaisemien mielipiteiden perusteella voidaan päätellä, että kinestetiikan sisällyttäminen osaksi sairaanhoitajaopintoja olisi hyödyllistä.