Vuorovaikutustaitojen ja itsetunnon tukeminen hevostoiminnan avulla
Tikkanen, Suvi (2019)
Tikkanen, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902062026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902062026
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aihe on vuorovaikutuksen ja itsetunnon tukeminen hevostoiminnan avulla. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli myös arvioida sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikutusta sosiaalisia tilanteita jännittävien henkilöiden vuorovaikutuksen ja itsetunnon tukemisessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Sotek-säätiölle seitsemänä eri kertana kymenlaaksolaisella ratsastustallilla. Sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistui kolme nuorta aikuista, jotka kärsivät sosiaalisesta jännittämisestä. Toimintakertojen tavoitteena oli tukea nuorten vuorovaikutusta ja itsetuntoa sosiaalipedagogista hevostoimintaa hyödyntäen. Jokaisella toimintakerralla nuoret tekivät hevosen kanssa erilaisia harjoituksia. Harjoitusten tarkoitus oli lieventää jännittämistä, tukea vuorovaikutusta ja tarjota nuorille itsetuntoa vahvistavia kokemuksia ja elämyksiä hevosten kanssa.
Sosiaalityön näkökulmasta sosiaalipedagoginen hevostoiminta ja eläinavusteinen toiminta ovat toimivia menetelmiä hyvinvoinnin tukemiseen, sillä eläin antaa mahdollisuuden tunteiden ilmaisuun ilman pelkoa tulla väärinymmärretyksi. Eläimen kanssa työskentely kehittää vuorovaikutustaitoja ja auttaa saavuttamaan yhteyden ihmisen omiin tunteisiin.
Toimintaan osallistuvat nuoret täyttivät toimintakertojen jälkeen palautekyselyn. Palautekyselyn avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Saadun palautteen ja havaintojen perusteella hevosen läsnäolo vaikutti suotuisasti itsetuntoon ja vuorovaikutukseen. Erityisesti onnistumiset hevosen kanssa vahvistivat itsetuntoa. Tuloksista voidaan päätellä, hevostoiminta saattoi lieventää myös sosiaalista jännittämistä. Palautteen perusteella nuoret kokivat hevostoiminnan myönteiseksi ja hyödylliseksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Sotek-säätiölle seitsemänä eri kertana kymenlaaksolaisella ratsastustallilla. Sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistui kolme nuorta aikuista, jotka kärsivät sosiaalisesta jännittämisestä. Toimintakertojen tavoitteena oli tukea nuorten vuorovaikutusta ja itsetuntoa sosiaalipedagogista hevostoimintaa hyödyntäen. Jokaisella toimintakerralla nuoret tekivät hevosen kanssa erilaisia harjoituksia. Harjoitusten tarkoitus oli lieventää jännittämistä, tukea vuorovaikutusta ja tarjota nuorille itsetuntoa vahvistavia kokemuksia ja elämyksiä hevosten kanssa.
Sosiaalityön näkökulmasta sosiaalipedagoginen hevostoiminta ja eläinavusteinen toiminta ovat toimivia menetelmiä hyvinvoinnin tukemiseen, sillä eläin antaa mahdollisuuden tunteiden ilmaisuun ilman pelkoa tulla väärinymmärretyksi. Eläimen kanssa työskentely kehittää vuorovaikutustaitoja ja auttaa saavuttamaan yhteyden ihmisen omiin tunteisiin.
Toimintaan osallistuvat nuoret täyttivät toimintakertojen jälkeen palautekyselyn. Palautekyselyn avulla arvioitiin opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Saadun palautteen ja havaintojen perusteella hevosen läsnäolo vaikutti suotuisasti itsetuntoon ja vuorovaikutukseen. Erityisesti onnistumiset hevosen kanssa vahvistivat itsetuntoa. Tuloksista voidaan päätellä, hevostoiminta saattoi lieventää myös sosiaalista jännittämistä. Palautteen perusteella nuoret kokivat hevostoiminnan myönteiseksi ja hyödylliseksi.