Tavoitteellisuus asiakkaiden silmin : Ammatillinen tukihenkilötyö vammaispalveluissa
Joensuu, Tiia (2019)
Joensuu, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162389
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vammaispalveluiden asiakkaiden kokemuksia tuetun asumisen palvelun työotteesta ja tavoitteellisuudesta. Palvelua tuottaa yksityinen palvelualan yritys ammatillisten tukihenkilöiden toteuttamana. Opinnäytetyön tavoitteena oli työotteen kehittäminen asiakkaiden näkemyksiä esiin tuomalla.
Tämän opinnäytetyön teoriapohja perustuu kuntoutumisen teoriaan sekä voimavarakeskeiseen työskentelyyn. Aineisto kerättiin postikyselyllä kohderyhmän asiakkailta (n=7). Aineisto analysoitiin pääosin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla aineistolähtöisyyteen pyrkien. Aineistosta haettiin teorian perusteella viittauksia erityisesti työn prosessinomaisuuteen, työntekijän rooliin, voimavarakeskeisyyteen, tavoitteellisuuteen ja motivaatioon.
Asiakkaiden vastauksissa oli viittauksia voimavarakeskeiseen työotteeseen ja kuntoutumisen prosessiin. Tuloksista ilmeni, että työn tavoitteellisuus koetaan asiakaslähtöiseksi ja tärkeäksi. Suhde työntekijöihin oli luottavainen, ja työntekijät kuvattiin usein kanssakulkijoina. Palvelulle ominaista näytti olevan aktiivisen toiminnan luominen asiakkaan arkeen. Palvelu koettiin hyödylliseksi, ja monet asiakkaat osasivat nimetä sen tuomia muutoksia ja itse saavuttamiaan tavoitteita. Vastauksissa kuvattiin paljon mielekkään elämän elementtejä, jotka olivat useimmille tavoitteita. Näitä olivat muun muassa oma asunto, toimiva arki, itsenäinen liikkuminen, harrastukset ja sosiaalisen ympäristön saavutettavuus.
Opinnäytetyö tarjoaa kohdeyritykselleen materiaalia työskentelyn tarkasteluun ja tuetun asumisen palvelun kehittämiseen. Välitavoitteiden huomiointi työskentelyssä ja onnistumisten esiin nostaminen ovat myös jatkossa erittäin tärkeitä työntekijän tehtäviä. Asiakaslähtöisyys ja luotettavuus näyttäytyivät asiakkaiden vastauksissa itsestään selvyyksinä, jotka kannattaa ehdottomasti säilyttää. Vammaispalveluiden asiakaslähtöinen tavoitteellisuus on tutkimusaihe, josta löytyisi mahdollisuuksia myös laajemmille tutkimuksille.
Tämän opinnäytetyön teoriapohja perustuu kuntoutumisen teoriaan sekä voimavarakeskeiseen työskentelyyn. Aineisto kerättiin postikyselyllä kohderyhmän asiakkailta (n=7). Aineisto analysoitiin pääosin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla aineistolähtöisyyteen pyrkien. Aineistosta haettiin teorian perusteella viittauksia erityisesti työn prosessinomaisuuteen, työntekijän rooliin, voimavarakeskeisyyteen, tavoitteellisuuteen ja motivaatioon.
Asiakkaiden vastauksissa oli viittauksia voimavarakeskeiseen työotteeseen ja kuntoutumisen prosessiin. Tuloksista ilmeni, että työn tavoitteellisuus koetaan asiakaslähtöiseksi ja tärkeäksi. Suhde työntekijöihin oli luottavainen, ja työntekijät kuvattiin usein kanssakulkijoina. Palvelulle ominaista näytti olevan aktiivisen toiminnan luominen asiakkaan arkeen. Palvelu koettiin hyödylliseksi, ja monet asiakkaat osasivat nimetä sen tuomia muutoksia ja itse saavuttamiaan tavoitteita. Vastauksissa kuvattiin paljon mielekkään elämän elementtejä, jotka olivat useimmille tavoitteita. Näitä olivat muun muassa oma asunto, toimiva arki, itsenäinen liikkuminen, harrastukset ja sosiaalisen ympäristön saavutettavuus.
Opinnäytetyö tarjoaa kohdeyritykselleen materiaalia työskentelyn tarkasteluun ja tuetun asumisen palvelun kehittämiseen. Välitavoitteiden huomiointi työskentelyssä ja onnistumisten esiin nostaminen ovat myös jatkossa erittäin tärkeitä työntekijän tehtäviä. Asiakaslähtöisyys ja luotettavuus näyttäytyivät asiakkaiden vastauksissa itsestään selvyyksinä, jotka kannattaa ehdottomasti säilyttää. Vammaispalveluiden asiakaslähtöinen tavoitteellisuus on tutkimusaihe, josta löytyisi mahdollisuuksia myös laajemmille tutkimuksille.