Kohti mielen hyvinvointia vahvistamalla maahanmuuttajaoppilaan toimijuutta
Keturi, Kaisa; Valkonen, Johanna (2019)
Keturi, Kaisa
Valkonen, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902152374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902152374
Tiivistelmä
Maahanmuuttajaoppilaiden määrä perusopetuksessa on kasvanut jatkuvasti. Tämän vuoksi on tärkeää selvittää tekijöitä heidän toimijuutensa vahvistamiseksi. Toimijuuden käsitteen ymmärtäminen antaa työkaluja mielen hyvinvoinnin edistämiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa peruskoulun opetustoimen ja oppilashuollon näkökulmasta tekijöitä, jotka vaikuttavat maahanmuuttajaoppilaiden toimijuuteen koulussa. Tavoitteena oli maahanmuuttajaoppilaan mielen hyvinvoinnin edistäminen. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Suomen Mielenterveysseura.
Viitekehyksinä tutkielmassa oli inhimillisen toiminnan malli (MOHO), jota täydennettiin toimijuuden modaliteettimallin avulla. Ajankohtainen kirjallisuus ja tutkimustieto ohjasivat opinnäytetyötä. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää perusopetuksessa työskentelevää ammattilaista, joilla on kokemusta ja vankka ammattitaito maahanmuuttajaoppilaiden parissa. Teemahaastattelun analyysi tapahtui teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan esittää kuusi teemaa, jotka tukevat maahanmuuttajaoppilaan toimijuutta koulun arjessa. Nämä ovat ammattilaisen antama tuki ja ammattitaito, oppilas ja perhe, koulun ja kodin välinen yhteistyö, kulttuurisensitiivisyys, toiminnallisuus sekä kaverisuhteet. Maahanmuuttajaoppilaan toimijuuteen estävästi vaikuttavista tekijöistä voidaan tulosten perusteella muodostaa kahdeksan teemaa. Kyseiset teemat ovat oppilaan tausta, kielitaito, koulun ja kodin yhteistyön puute, ympäristön ja työntekijän vaihtuminen, tilojen sopimattomuus, asenneilmapiiri, resurssit sekä viimeisenä lainsäädäntö ja poliittiset päätökset.
Opinnäytetyön tulokset ovat oleellisia maahanmuuttajaoppilaan mielen hyvinvoinnin edistämisen kannalta. Tärkeänä edistävänä tekijänä korostuu erityisesti ammattilaisen antama tuki ja ammattitaito. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teemojen huomioiminen vahvistaa maahanmuuttajaoppilaan toimijuutta. Tämä havainto tukee aikaisempaa tutkimustietoa. Jatkossa oppilaiden kanssa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää opinnäytetyössä tuotettua tietoa omassa työssään vahvistaakseen lapsen ja nuoren osallisuutta.
Viitekehyksinä tutkielmassa oli inhimillisen toiminnan malli (MOHO), jota täydennettiin toimijuuden modaliteettimallin avulla. Ajankohtainen kirjallisuus ja tutkimustieto ohjasivat opinnäytetyötä. Laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää perusopetuksessa työskentelevää ammattilaista, joilla on kokemusta ja vankka ammattitaito maahanmuuttajaoppilaiden parissa. Teemahaastattelun analyysi tapahtui teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan esittää kuusi teemaa, jotka tukevat maahanmuuttajaoppilaan toimijuutta koulun arjessa. Nämä ovat ammattilaisen antama tuki ja ammattitaito, oppilas ja perhe, koulun ja kodin välinen yhteistyö, kulttuurisensitiivisyys, toiminnallisuus sekä kaverisuhteet. Maahanmuuttajaoppilaan toimijuuteen estävästi vaikuttavista tekijöistä voidaan tulosten perusteella muodostaa kahdeksan teemaa. Kyseiset teemat ovat oppilaan tausta, kielitaito, koulun ja kodin yhteistyön puute, ympäristön ja työntekijän vaihtuminen, tilojen sopimattomuus, asenneilmapiiri, resurssit sekä viimeisenä lainsäädäntö ja poliittiset päätökset.
Opinnäytetyön tulokset ovat oleellisia maahanmuuttajaoppilaan mielen hyvinvoinnin edistämisen kannalta. Tärkeänä edistävänä tekijänä korostuu erityisesti ammattilaisen antama tuki ja ammattitaito. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teemojen huomioiminen vahvistaa maahanmuuttajaoppilaan toimijuutta. Tämä havainto tukee aikaisempaa tutkimustietoa. Jatkossa oppilaiden kanssa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää opinnäytetyössä tuotettua tietoa omassa työssään vahvistaakseen lapsen ja nuoren osallisuutta.