Osteopatiapalvelua kehittämässä : Asiakaskokemuksen kartoitus palvelumuotoilun keinoin
Mannermaa, Tommy; Pirttilä, Teemu (2019)
Mannermaa, Tommy
Pirttilä, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902152366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902152366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palvelumuotoilun keinon tehdyllä asiakaskyselyllä Positian osteopatiapalveluiden asiakaskokemuksia ja niiden pohjalta nostaa esille mahdollisia kehityskohteita. Tämän lisäksi tarkoituksena oli saada parempi käsitys siitä, mitä asiakkaat arvostavat eniten saamassaan palvelussa. Positia on Metropolia ammattikoreakoulun osteopatiaopiskelijoiden työharjoittelupaikka. Mahdollisten kehityskohteiden nostaminen esille on tärkeää, jotta tulevaisuudessa niitä voidaan lähteä kehittämään asiakkaiden kokemusten mukaan.
Työ toteutettiin asiakaskyselynä lokakuussa 2018. Kohderyhmänä toimivat Positian osteopatiapalveluiden täysi-ikäiset asiakkaat. Asiakkaille henkilökohtaisesti jaettiin paperille tuotettu asiakaskysely käynnin yhteydessä, johon he saivat vapaaehtoisesti vastata. Asiakaskyselylomakkeen laatimiseen on käytetty palvelumuotoilusta tuttuja elementtejä ja työkaluja, sekä ymmärrystä asiakaskokemuksen muodostumisesta. Palvelumuotoilu on palvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti ja sen tarkoituksena on lisätä palveluntarjoajan asiakasymmärrystä. Tavoitteena palvelumuotoilussa on yhdistää käyttäjien tarpeet ja odotukset, sekä palveluntuottajan liiketoiminnalliset tavoitteet toimivaksi palveluksi.
Tutkimuksella saatujen tulosten perusteella asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä osteopatiapalveluihin ja niiden eri kontaktipisteisiin. Asiakkaat kokivat erityisen hyväksi osteopatiaopiskelijoiden ystävällisyyden ja käynnin miellyttävyyden. Suhteellisesti vähiten miellyttäväksi asiakkaat kokivat tilat. Tilojen kehittämisestä esille nousivat lämmitys, viihtyvyys ja yksityisyyden varmistaminen. Lisäksi nettiajanvarauksen mahdollisuus nousi kyselyssä esille. Palvelussa asiakkaat arvostivat eniten hoitotuloksia.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Positian osteopatiapalveluiden kehittämisessä. Jatkossa olisi hyvä keskittyä varsinkin hoitotilojen kehittämiseen. Aiheesta olisi hyvä tehdä lisätutkimuksia ja kysyä suoraan asiakkailta toiveita ja mielipiteitä hoitotiloista. Positian siirtyessä uusiin tiloihin Myllypuron kampukselle 2019 tiloihin ja niiden viihtyvyyteen on tärkeää kiinnittää huomiota.
Työ toteutettiin asiakaskyselynä lokakuussa 2018. Kohderyhmänä toimivat Positian osteopatiapalveluiden täysi-ikäiset asiakkaat. Asiakkaille henkilökohtaisesti jaettiin paperille tuotettu asiakaskysely käynnin yhteydessä, johon he saivat vapaaehtoisesti vastata. Asiakaskyselylomakkeen laatimiseen on käytetty palvelumuotoilusta tuttuja elementtejä ja työkaluja, sekä ymmärrystä asiakaskokemuksen muodostumisesta. Palvelumuotoilu on palvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti ja sen tarkoituksena on lisätä palveluntarjoajan asiakasymmärrystä. Tavoitteena palvelumuotoilussa on yhdistää käyttäjien tarpeet ja odotukset, sekä palveluntuottajan liiketoiminnalliset tavoitteet toimivaksi palveluksi.
Tutkimuksella saatujen tulosten perusteella asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä osteopatiapalveluihin ja niiden eri kontaktipisteisiin. Asiakkaat kokivat erityisen hyväksi osteopatiaopiskelijoiden ystävällisyyden ja käynnin miellyttävyyden. Suhteellisesti vähiten miellyttäväksi asiakkaat kokivat tilat. Tilojen kehittämisestä esille nousivat lämmitys, viihtyvyys ja yksityisyyden varmistaminen. Lisäksi nettiajanvarauksen mahdollisuus nousi kyselyssä esille. Palvelussa asiakkaat arvostivat eniten hoitotuloksia.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Positian osteopatiapalveluiden kehittämisessä. Jatkossa olisi hyvä keskittyä varsinkin hoitotilojen kehittämiseen. Aiheesta olisi hyvä tehdä lisätutkimuksia ja kysyä suoraan asiakkailta toiveita ja mielipiteitä hoitotiloista. Positian siirtyessä uusiin tiloihin Myllypuron kampukselle 2019 tiloihin ja niiden viihtyvyyteen on tärkeää kiinnittää huomiota.