Onnistunut audition : Musikaaliesiintyjien rekrytointiprosessin kehittäminen
Koli, Suvi (2019)
Koli, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182448
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka syventyy musikaaliesiintyjien rekrytointiprosessiin ja sen kehittämiseen. Työn tavoitteena oli selvittää onnistumista edistäviä käytäntöjä kolmen eri osapuolen näkökulmasta. Näitä osapuolia edustivat tuotannollinen tiimi, taiteellinen tiimi ja hakijat. Työn pyrkimyksenä oli lisäksi avata eri osapuolien toiveita, odotuksia ja näkemyksiä aiheesta ja lisätä näin läpinäkyvyyttä musikaaliesiintyjien rekrytoinnissa kokonaisvaltaisesti. Työn tilaajana on Metropolian Ammattikorkeakoulu.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen perusta tulee rekrytointikirjallisuudesta. Yhtenä keskeisenä analyysipohjana on sovellettu David Rockin neurotieteellisistä tutkimuksista kehittelemää luottamuksellisen kontaktin rakentamiseen keskittyvää SCARF-mallia. Aineistohankintamenetelminä tutkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ryhmähaastattelua, kyselytutkimusta sekä dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena selviää, että musikaaliesiintyjien rekrytointiprosessin ja auditioneiden eli koe-esiintymisten hallitseminen vaatii erityistä ammattiosaamista niin järjestävältä taholta kuin hakijaltakin. Suunnittelun tulee olla realistista, huolellista ja ammattimaista, sekä toimenpiteiden tulee suosia käytäntöjä, jotka edesauttavat sujuvuutta, kiireettömyyden tunnetta ja inhimillisen kohtaamisen ja luottamuksellisen ilmapiirin syntymistä. Yhdeksi olennaiseksi, kaikkia osapuolia yhdistäväksi haasteeksi nousee hakuilmoituksen sisältö sekä se, että teosta ei voida aina virallisesti julkaista. Koska audition-tilaisuuksia on Suomessa harvoin, myös hakijoiden audition-osaamista tulee kehittää.
Tulosten perusteella on pyritty luomaan kaikkia osapuolia hyödyttävä tuotantomalli musikaalien koe-esiintymisten järjestämiseen. Tuotantomallissa on nostettu esiin sekä hyväksi havaittuja käytäntöjä, että olennaisia lähtökohtia ja teemoja musikaaliesiintyjien rekrytointiprosessin toteuttamiseen. Keskeisiin kehityskohteisiin ratkaisuksi esitellään esimerkiksi hakuilmoituksen suorituspohjaisen kuvauksen jalostamista, sekä luottamuksellisten salassapitosopimusten hyödyntämistä teosten epäviralliseen julkaisuun. Audition-osaamisen kehittämiseen ehdotetaan säännöllisiä ja avoimia audition-koulutuksia. Tietotaidon kehittämisen lisäksi näiden koulutusten avulla voidaan lisätä taiteellisen tiimin ja hakijoiden vuorovaikutusta, millä voi olla merkittäviä vaikutuksia koko rekrytointiprosessin onnistumiseen.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen perusta tulee rekrytointikirjallisuudesta. Yhtenä keskeisenä analyysipohjana on sovellettu David Rockin neurotieteellisistä tutkimuksista kehittelemää luottamuksellisen kontaktin rakentamiseen keskittyvää SCARF-mallia. Aineistohankintamenetelminä tutkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ryhmähaastattelua, kyselytutkimusta sekä dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena selviää, että musikaaliesiintyjien rekrytointiprosessin ja auditioneiden eli koe-esiintymisten hallitseminen vaatii erityistä ammattiosaamista niin järjestävältä taholta kuin hakijaltakin. Suunnittelun tulee olla realistista, huolellista ja ammattimaista, sekä toimenpiteiden tulee suosia käytäntöjä, jotka edesauttavat sujuvuutta, kiireettömyyden tunnetta ja inhimillisen kohtaamisen ja luottamuksellisen ilmapiirin syntymistä. Yhdeksi olennaiseksi, kaikkia osapuolia yhdistäväksi haasteeksi nousee hakuilmoituksen sisältö sekä se, että teosta ei voida aina virallisesti julkaista. Koska audition-tilaisuuksia on Suomessa harvoin, myös hakijoiden audition-osaamista tulee kehittää.
Tulosten perusteella on pyritty luomaan kaikkia osapuolia hyödyttävä tuotantomalli musikaalien koe-esiintymisten järjestämiseen. Tuotantomallissa on nostettu esiin sekä hyväksi havaittuja käytäntöjä, että olennaisia lähtökohtia ja teemoja musikaaliesiintyjien rekrytointiprosessin toteuttamiseen. Keskeisiin kehityskohteisiin ratkaisuksi esitellään esimerkiksi hakuilmoituksen suorituspohjaisen kuvauksen jalostamista, sekä luottamuksellisten salassapitosopimusten hyödyntämistä teosten epäviralliseen julkaisuun. Audition-osaamisen kehittämiseen ehdotetaan säännöllisiä ja avoimia audition-koulutuksia. Tietotaidon kehittämisen lisäksi näiden koulutusten avulla voidaan lisätä taiteellisen tiimin ja hakijoiden vuorovaikutusta, millä voi olla merkittäviä vaikutuksia koko rekrytointiprosessin onnistumiseen.