Henkinen hyvinvointi ja yksilöllisyys TYP-palvelussa : Työntekijöiden ja asiakkaiden kokemuksia
Tihinen, Henna; Hietamäki, Hanna-Mari (2019)
Tihinen, Henna
Hietamäki, Hanna-Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Vaasan alueen monialaisessa työllistymistä edistävässä yhteispalvelussa (TYP) kohdataan asiakas yksilöllisesti ja miten asiakkaan henkistä hyvinvointia huomioidaan. Tarkoituksena on myös selvittää TYP-palvelulle, millaisena palvelun työntekijät ja nykyiset asiakkaat kokevat palvelun. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esille kohtaamisen ja henkisen hyvinvoinnin merkitys palvelussa. Tulosten avulla TYP-palvelu voi kehittää omaa toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin TYP-palvelua ja sen vaiheita sekä työttömyyttä ja henkistä hyvinvointia. Työttömyyden teoriaosuudessa perehdyttiin työttömän oikeuksiin ja velvollisuuksiin sekä työttömyyden eri muotoihin ja vaikutuksiin. Henkisen hyvinvoinnin teoriaosuudessa perehdyttiin yleisimpiin mielenterveyden häiriöihin, palveluihin ja mielenterveyden merkitykseen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat TYP-palvelun työntekijät ja nykyiset asiakkaat. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastatteluilla. Tutkimuksen osallistui yhdeksän henkilöä. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että TYP-palvelu koettiin pääosin toimivaksi. Työntekijät näkivät itsestäänselvyytenä sen, että asiakas kohdataan yksilöllisesti. Asiakkaat kokivat kohtaamistilanteet työntekijän kanssa onnistuneiksi. Työntekijät huomioivat asiakkaan henkistä hyvinvointia luottamuksen kautta sekä vuorovaikutuksellisin ja suunnitelmallisin keinoin. Asiakkaiden henkisen hyvinvoinnin nähtiin kohentuneen palvelun aikana. Enemmistö asiakkaista oli sitä mieltä, että heidän henkisen hyvinvoinnin osa-alueita ja jaksamista oli huomioitu palvelussa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin TYP-palvelua ja sen vaiheita sekä työttömyyttä ja henkistä hyvinvointia. Työttömyyden teoriaosuudessa perehdyttiin työttömän oikeuksiin ja velvollisuuksiin sekä työttömyyden eri muotoihin ja vaikutuksiin. Henkisen hyvinvoinnin teoriaosuudessa perehdyttiin yleisimpiin mielenterveyden häiriöihin, palveluihin ja mielenterveyden merkitykseen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat TYP-palvelun työntekijät ja nykyiset asiakkaat. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastatteluilla. Tutkimuksen osallistui yhdeksän henkilöä. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että TYP-palvelu koettiin pääosin toimivaksi. Työntekijät näkivät itsestäänselvyytenä sen, että asiakas kohdataan yksilöllisesti. Asiakkaat kokivat kohtaamistilanteet työntekijän kanssa onnistuneiksi. Työntekijät huomioivat asiakkaan henkistä hyvinvointia luottamuksen kautta sekä vuorovaikutuksellisin ja suunnitelmallisin keinoin. Asiakkaiden henkisen hyvinvoinnin nähtiin kohentuneen palvelun aikana. Enemmistö asiakkaista oli sitä mieltä, että heidän henkisen hyvinvoinnin osa-alueita ja jaksamista oli huomioitu palvelussa.