Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi. : Case Metropolian Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (ylempi AMK)
Hattuniemi, Pia (2019)
Hattuniemi, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902202559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolian sosiaali- ja terveysalan johtaminen (ylempi AMK) koulutusohjelman vaikuttavuutta ja sitä, onko tutkinnon suorittamisella vaikutusta urakehitykseen. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa koulutusohjelman kehittämistä varten. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Mittarin pohjana oli Lyyran ja Pendolinin (2013) opinnäytetyöhönsä tekemä ja Kirkpatrickin neljäportaiseen koulutuksen vaikuttavuuden arviointimalliin pohjautuva kysely, jota muokattiin tähän koulutusohjelmaan sopivaksi. Mittaria modifioitiin ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten kompetenssien sekä Metropolian sosiaali- ja terveysalan johtamisen (ylempi AMK) -tutkinnon omien kompetenssien sekä opetussuunnitelmien pohjalta.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä vuosina 2014–2018 koulutusohjelmasta valmistuneille henkilöille. Kyselyn vastausprosentti oli 47. Saatu aineisto analysoitiin frekvenssein, prosenttiosuuksin ja ristiintaulukoinnein sekä avoimen palautteen osalta sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla.
Tutkimusten tulosten mukaan Metropolian sosiaali- ja terveysalan johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelma on vaikuttava, eli se saavuttaa tavoitteensa tutkinnon suorittaneiden johtamis- ja esimiesosaamisen kehittymisessä. Tutkinnon suorittamisella oli myös vaikutusta urakehitykseen. Puutteita tutkinnon suorittaneiden osaamisen kehittymisessä oli ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten kompetenssien mukaisessa kansainvälistymisosaamisessa, koulutusohjelman kompetenssien mukaisessa hankinta- ja kilpailutusprosessiosaamisessa sekä opetussuunnitelmien mukaisessa talousjohtamisen osaamisessa.
Kyselyn tulokset antoivat tietoa opintojaksojen sisältöjen kehittämisen lisäksi niiden käytännön toteuttamisen ja opetusmenetelmien kehittämiseen. Tulosten mukaan opetusmenetelmiä tulisi monipuolistaa, tehtävistä annettavaa palautetta kehittää ja ryhmätöiden määrää vähentää. Lisäksi opintojen toteutuksessa tulisi ottaa paremmin huomioon eri taustoista tulevat opiskelijat.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä vuosina 2014–2018 koulutusohjelmasta valmistuneille henkilöille. Kyselyn vastausprosentti oli 47. Saatu aineisto analysoitiin frekvenssein, prosenttiosuuksin ja ristiintaulukoinnein sekä avoimen palautteen osalta sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla.
Tutkimusten tulosten mukaan Metropolian sosiaali- ja terveysalan johtamisen (ylempi AMK) koulutusohjelma on vaikuttava, eli se saavuttaa tavoitteensa tutkinnon suorittaneiden johtamis- ja esimiesosaamisen kehittymisessä. Tutkinnon suorittamisella oli myös vaikutusta urakehitykseen. Puutteita tutkinnon suorittaneiden osaamisen kehittymisessä oli ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteisten kompetenssien mukaisessa kansainvälistymisosaamisessa, koulutusohjelman kompetenssien mukaisessa hankinta- ja kilpailutusprosessiosaamisessa sekä opetussuunnitelmien mukaisessa talousjohtamisen osaamisessa.
Kyselyn tulokset antoivat tietoa opintojaksojen sisältöjen kehittämisen lisäksi niiden käytännön toteuttamisen ja opetusmenetelmien kehittämiseen. Tulosten mukaan opetusmenetelmiä tulisi monipuolistaa, tehtävistä annettavaa palautetta kehittää ja ryhmätöiden määrää vähentää. Lisäksi opintojen toteutuksessa tulisi ottaa paremmin huomioon eri taustoista tulevat opiskelijat.