Parhaan kattavuuden saavuttaminen sosiaalisessa mediassa - Case Bike Taxi Oy
Aarnio, Rhea (2019)
Aarnio, Rhea
Savonia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902212623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millaiset päivitykset antavat parhaan kattavuuden Facebookissa ja onko parhaan kattavuuden saaneilla päivityksillä myös paras sitoutuneisuusaste. Työn toimeksiantajana oli Bike Taxi Oy, joka on kuopiolaisomisteinen polkupyöräriksataksitoimintaa harjoittava yritys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat positiivisesti julkaisun kattavuuteen ja sitoutuneisuuteen. Tavoitteena oli saada konkreettisia ohjeita, joita yritys voi ottaa osaksi markkinointisuunnitelmaa ja siten kehittää koko yrityksen liiketoimintaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja tutkimuksen aineistona olivat Bike Taxi Oy:n Facebook-päivitykset vuoden 2017 toimintakaudelta. Tarkempaan tarkasteluun valittiin toimintakaudella päivitykset, joiden kattavuus oli yli 8000 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että arvonnat toimivat paremmin kuin perinteiset julkaisut ja kuvat toimivat paremmin kuin videot. Esille tuloksissa nousi myös hymyilyn merkitys, päivityksen jakojen vähäinen merkitys, sekä arvonnan palkinnon merkitys kattavuudelle.
Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan muita Pk-yrityksiä, mutta lopputuloksena saatiin konkreettisia suosituksia Bike Taxi Oy:n yrittäjille, minkä pohjalta yrittäjät voivat tehdä uuden strategian ja markkinointisuunnitelman.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat positiivisesti julkaisun kattavuuteen ja sitoutuneisuuteen. Tavoitteena oli saada konkreettisia ohjeita, joita yritys voi ottaa osaksi markkinointisuunnitelmaa ja siten kehittää koko yrityksen liiketoimintaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja tutkimuksen aineistona olivat Bike Taxi Oy:n Facebook-päivitykset vuoden 2017 toimintakaudelta. Tarkempaan tarkasteluun valittiin toimintakaudella päivitykset, joiden kattavuus oli yli 8000 henkilöä.
Tutkimustuloksista selvisi, että arvonnat toimivat paremmin kuin perinteiset julkaisut ja kuvat toimivat paremmin kuin videot. Esille tuloksissa nousi myös hymyilyn merkitys, päivityksen jakojen vähäinen merkitys, sekä arvonnan palkinnon merkitys kattavuudelle.
Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan muita Pk-yrityksiä, mutta lopputuloksena saatiin konkreettisia suosituksia Bike Taxi Oy:n yrittäjille, minkä pohjalta yrittäjät voivat tehdä uuden strategian ja markkinointisuunnitelman.