Sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen Instagramissa matkailupalvelualalla : Toiminnallinen tutkimus Erä-Ohto Oy:lle
Äärelä, Maiju (2019)
Äärelä, Maiju
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132749
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on sisältömarkkinointi Instagramissa, ja työn tarkoituksena on luoda Erä-Ohto Oy:lle kyseiseen kanavaan yritystili, sekä tuottaa tilille sisältöä. Erä-Ohto Oy, eli Syötteen Eräpalvelut, on matkailupalvelualan yritys, jonka palveluihin kuuluu mm. huskysafari, lumikenkäily, välinevuokraus sekä river tubing. Opinnäytetyön tavoitteena on saada toimeksiantajalle näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä tätä kautta saada uusia asiakkaita ja mahdollistaa Instagramissa niiden sitouttaminen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalisen markkinoinnin lisäksi sisältömarkkinointia sekä Instagramia. Alussa on toimeksiantajan nykytilanneanalyysi sekä tietoa matkailupalvelualasta. Digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa sovelletaan SOSTAC-mallia. Sisältömarkkinoinnin osalta selvitetään mm. sisältömarkkinoinnin keinoja, sisältöstrategiaa sekä asiakaslähtöistä sisältöä. Tavoitteiden asettamista Instagramin suhteen käydään läpi SMART-menetelmää ja RACE-mallia hyödyntäen. Tietoperustassa paneudutaan myös visuaalisuuteen sekä Instagramin analytiikkaan ja tulosten mittaamiseen. Lähdemateriaalina on käytetty muutamaa painettua tietokirjallisuutta sekä useita eri verkkojulkaisuja.
Työn tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle uusi sosiaalisen median kanava ja näin kehittää toimintaa sosiaalisessa mediassa. Toiminnallisessa tutkimuksessa on käytetty apuna tietoperustaa sekä laadullista tutkimusta, jonka menetelmänä toimeksiantajan haastattelua sekä benchmarking-menetelmää. Tutkimukseen sisältyy vierailu Syötteellä toimeksiantajan luona sekä siellä kuvien ottaminen valokuvaajaa apuna käyttäen. Olennaisena osana suunnitteluprosessissa on myös kuvien muokkaaminen sekä julkaisutekstien tekeminen. Myöhemmin analytiikan seuraaminen ja julkaisujen mittaaminen nousivat myös tärkeäksi osaksi tutkimusta.
Toiminnallinen tutkimus osoittautui toimeksiantajalle hyödylliseksi. Sillä saatiin sivustoklikkauksia yrityksen uusille verkkosivuille sekä uusia asiakkaita palveluiden pariin. Toimeksiantaja pystyi nyt myös tekemään helpommin yhteistyötä sosiaalisessa mediassa, kun on Facebookin lisäksi myös toinen kanava, johon sisältöä voidaan jakaa. Sosiaalinen media on arvokas työkalu matkailupalvelualan yritykselle. Sen avulla asiakkaat voivat jakaa onnistuneita palvelukokemuksiaan sekä yritys voi visuaalisuudellaan houkutella potentiaalisia asiakkaita sisällön sekä palveluiden pariin. Kehitysehdotuksena kannustan toimeksiantajaa panostamaan ensin löydettävyyteen hakukoneoptimoinnin avulla, jonka jälkeen tähän Instagram-tiliin ja siellä oleviin markkinointimahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalisen markkinoinnin lisäksi sisältömarkkinointia sekä Instagramia. Alussa on toimeksiantajan nykytilanneanalyysi sekä tietoa matkailupalvelualasta. Digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa sovelletaan SOSTAC-mallia. Sisältömarkkinoinnin osalta selvitetään mm. sisältömarkkinoinnin keinoja, sisältöstrategiaa sekä asiakaslähtöistä sisältöä. Tavoitteiden asettamista Instagramin suhteen käydään läpi SMART-menetelmää ja RACE-mallia hyödyntäen. Tietoperustassa paneudutaan myös visuaalisuuteen sekä Instagramin analytiikkaan ja tulosten mittaamiseen. Lähdemateriaalina on käytetty muutamaa painettua tietokirjallisuutta sekä useita eri verkkojulkaisuja.
Työn tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle uusi sosiaalisen median kanava ja näin kehittää toimintaa sosiaalisessa mediassa. Toiminnallisessa tutkimuksessa on käytetty apuna tietoperustaa sekä laadullista tutkimusta, jonka menetelmänä toimeksiantajan haastattelua sekä benchmarking-menetelmää. Tutkimukseen sisältyy vierailu Syötteellä toimeksiantajan luona sekä siellä kuvien ottaminen valokuvaajaa apuna käyttäen. Olennaisena osana suunnitteluprosessissa on myös kuvien muokkaaminen sekä julkaisutekstien tekeminen. Myöhemmin analytiikan seuraaminen ja julkaisujen mittaaminen nousivat myös tärkeäksi osaksi tutkimusta.
Toiminnallinen tutkimus osoittautui toimeksiantajalle hyödylliseksi. Sillä saatiin sivustoklikkauksia yrityksen uusille verkkosivuille sekä uusia asiakkaita palveluiden pariin. Toimeksiantaja pystyi nyt myös tekemään helpommin yhteistyötä sosiaalisessa mediassa, kun on Facebookin lisäksi myös toinen kanava, johon sisältöä voidaan jakaa. Sosiaalinen media on arvokas työkalu matkailupalvelualan yritykselle. Sen avulla asiakkaat voivat jakaa onnistuneita palvelukokemuksiaan sekä yritys voi visuaalisuudellaan houkutella potentiaalisia asiakkaita sisällön sekä palveluiden pariin. Kehitysehdotuksena kannustan toimeksiantajaa panostamaan ensin löydettävyyteen hakukoneoptimoinnin avulla, jonka jälkeen tähän Instagram-tiliin ja siellä oleviin markkinointimahdollisuuksiin.