"Mäkin olen ihminen ja haluan elää niinku sinäkin": Kuvaus terveysaseman asiakkaan tarpeita vastaavasta tavoitteiden asettamisesta
Piipponen, Mervi (2019)
Piipponen, Mervi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132801
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää terveysaseman asiakkaan tarpeita vastaavaa tavoitteiden asettamista. Työn tavoitteena oli terveysaseman asiakkaan aktiivisen toimijuuden vahvistuminen. Aihe on ajankohtainen yhteiskunnassa, kun asiakkaan aktiivista roolia oman terveytensä ja toimintakykynsä ylläpitäjänä ja edistäjänä korostetaan.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa, ja aineisto siihen kerättiin kahdessa työpajassa, joihin osallistui kuntoutuksen ammattilaisista koostuva kehittäjäryhmä sekä yhdelle asiakkaalle tehdyllä teemahaastattelulla. Kerätyn aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että asiakkaan tarpeiden mukaisessa tavoitteen asettamisessa on tärkeää asiakkaan ja ammattilaisen tasa-arvoinen kohtaaminen ja vuorovaikutus. Dialoginen lähestymistapa ja hyväksyvä ilmapiiri edesauttavat asiakkaan elämäntarinan ja merkityksellisten asioiden esille tulemista ja ne edistävät asiakkaan aktiivista toimijuutta. Nämä menetelmät ja työskentelytavat vievät aikaa, mikä on ammattilaisille haastavaa organisaation asettamien ajallisten rajojen takia. Moniammatillista yhteistyötä ja terveysaseman tiimeihin osallistumismahdollisuutta ammattilaiset toivoivat lisää, jotta asiakkaan tilanne ja tavoitteet olisivat kaikkien tiedossa ja yhteisen työn kohteena. Yhteiset tapaamiset koettiin myös tärkeänä, jotta kaikkien ammattilaisten osaaminen saadaan näkyväksi ja käyttöön. Ammattilaiset kokivat asiakkaan oman tavoitteen sekä aktiivisen roolin esille saamisen vaikeana. Tämän vuoksi olisi tärkeää tarkastella kriittisesti käytössä olevia menetelmiä, miten ne edesauttavat asiakkaan toimijuuden löytymistä ja mahdollistamista. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää terveyskeskusten ja Terveys- ja hyvinvointikeskusten ammattilaisten osaamisen sekä palvelujen sisältöjen kehittämisessä.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa, ja aineisto siihen kerättiin kahdessa työpajassa, joihin osallistui kuntoutuksen ammattilaisista koostuva kehittäjäryhmä sekä yhdelle asiakkaalle tehdyllä teemahaastattelulla. Kerätyn aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että asiakkaan tarpeiden mukaisessa tavoitteen asettamisessa on tärkeää asiakkaan ja ammattilaisen tasa-arvoinen kohtaaminen ja vuorovaikutus. Dialoginen lähestymistapa ja hyväksyvä ilmapiiri edesauttavat asiakkaan elämäntarinan ja merkityksellisten asioiden esille tulemista ja ne edistävät asiakkaan aktiivista toimijuutta. Nämä menetelmät ja työskentelytavat vievät aikaa, mikä on ammattilaisille haastavaa organisaation asettamien ajallisten rajojen takia. Moniammatillista yhteistyötä ja terveysaseman tiimeihin osallistumismahdollisuutta ammattilaiset toivoivat lisää, jotta asiakkaan tilanne ja tavoitteet olisivat kaikkien tiedossa ja yhteisen työn kohteena. Yhteiset tapaamiset koettiin myös tärkeänä, jotta kaikkien ammattilaisten osaaminen saadaan näkyväksi ja käyttöön. Ammattilaiset kokivat asiakkaan oman tavoitteen sekä aktiivisen roolin esille saamisen vaikeana. Tämän vuoksi olisi tärkeää tarkastella kriittisesti käytössä olevia menetelmiä, miten ne edesauttavat asiakkaan toimijuuden löytymistä ja mahdollistamista. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää terveyskeskusten ja Terveys- ja hyvinvointikeskusten ammattilaisten osaamisen sekä palvelujen sisältöjen kehittämisessä.