Muistisairaan asiakkaan kuntoutumista edistävä hoitotyö: Osaamisen kehittämistä Helsingin kotihoidossa
Spets, Satu (2019)
Spets, Satu
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132845
Tiivistelmä
Valtaosalla kotihoidon asiakkaista on jonkinasteinen muistinalenema. Kotihoidon muistisairaiden toimintakykyisyyden tukeminen on ajankohtainen asia. Hoitotyön ja hoitajien osaamisen kehittämiseksi on suositeltavaa kehittää uudenlaisia osaamisen kehittämisen tapoja. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää Helsingin itäisen kotihoidon hoitajien näkemyksiä muistisairaan kuntoutumista edistävästä hoitotyöstä sekä toteuttaa kehittämistyötä Helsingin kaupungin kotihoidossa hoitajien osaamisen lisäämiseksi.
Laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kotihoidon hoitajia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä hyödyntäen Rautasalon & Laurin (2001) mallia ikääntyneen ihmisen kuntoutumista edistävästä hoitotyöstä. Kehittämistyötä varten koottiin moniammatillinen kehittämistyöryhmä, joka kokoontui yhteensä neljä kertaa. Aineiston tulokset toimivat kehittämistyön pohjana. Kehittämistyöryhmätyöskentelyn tuotoksena toteutettiin työpajatyöskentelyä Kivikon alueen kotihoidon hoitajille.
Teemahaastatteluista saatujen tulosten pohjalta kehittämistyöryhmässä suunniteltiin hoitotyön osaamisen kehittämisen työpajat. Kahdessa iltapäivän mittaisessa työpajassa työstettiin muistisairaan asiakkaan kuntoutumista edistävän hoitotyön kehittämisen kohteita learning cafe menetelmää hyödyntämällä. Työpajatyöskentelyssä hoitotyön kehittäminen ja osaamisen lisääntyminen mahdollistuivat, kun moniammatillisuutta ja asiantuntijuutta hyödynnettiin tavoitteellisen keskustelun kautta. Kehittäminen oli käytännönläheistä ja keskiössä oli esimerkit arjesta yhteisistä asiakkaista. Työpajatyöskentely mahdollisti osallistujille oivalluksia, jossa tieto ja kokemukset vaihtuivat. Työskentelytavassa toteutui kaikkien osallistuminen ja vaikuttamisen sekä kuulluksi tulemisen kokemukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että muistisairaan asiakkaan hoidossa keskeistä on hoitajan toteuttama vuorovaikutuksellisuus sekä asiakkaan osallisuuden lisääminen kuntoutumisen suunnittelun ja toteutuksen kaikissa vaiheissa. Kotihoidossa kerättyjen osallistuneilta saadun palautteen mukaan tässä toteutettua hoitotyön osaamisen kehittämisen mallia pidettiin hyvänä ja sitä suositeltiin käytettäväksi muissakin kotihoidontiimeissä.
Laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kotihoidon hoitajia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä hyödyntäen Rautasalon & Laurin (2001) mallia ikääntyneen ihmisen kuntoutumista edistävästä hoitotyöstä. Kehittämistyötä varten koottiin moniammatillinen kehittämistyöryhmä, joka kokoontui yhteensä neljä kertaa. Aineiston tulokset toimivat kehittämistyön pohjana. Kehittämistyöryhmätyöskentelyn tuotoksena toteutettiin työpajatyöskentelyä Kivikon alueen kotihoidon hoitajille.
Teemahaastatteluista saatujen tulosten pohjalta kehittämistyöryhmässä suunniteltiin hoitotyön osaamisen kehittämisen työpajat. Kahdessa iltapäivän mittaisessa työpajassa työstettiin muistisairaan asiakkaan kuntoutumista edistävän hoitotyön kehittämisen kohteita learning cafe menetelmää hyödyntämällä. Työpajatyöskentelyssä hoitotyön kehittäminen ja osaamisen lisääntyminen mahdollistuivat, kun moniammatillisuutta ja asiantuntijuutta hyödynnettiin tavoitteellisen keskustelun kautta. Kehittäminen oli käytännönläheistä ja keskiössä oli esimerkit arjesta yhteisistä asiakkaista. Työpajatyöskentely mahdollisti osallistujille oivalluksia, jossa tieto ja kokemukset vaihtuivat. Työskentelytavassa toteutui kaikkien osallistuminen ja vaikuttamisen sekä kuulluksi tulemisen kokemukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että muistisairaan asiakkaan hoidossa keskeistä on hoitajan toteuttama vuorovaikutuksellisuus sekä asiakkaan osallisuuden lisääminen kuntoutumisen suunnittelun ja toteutuksen kaikissa vaiheissa. Kotihoidossa kerättyjen osallistuneilta saadun palautteen mukaan tässä toteutettua hoitotyön osaamisen kehittämisen mallia pidettiin hyvänä ja sitä suositeltiin käytettäväksi muissakin kotihoidontiimeissä.