Markkinointisuunnitelma toimintaansa aloittavalle yritykselle, case: Decima-IT
Eronen, Joona (2019)
Eronen, Joona
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903142967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma toimintaansa aloittavalle, it-tukipalveluja tarjoavalle yritykselle. Yrityksen palveluihin lukeutuvat esimerkiksi perinteisen it-ympäristön tuki, joka käsittää työasemat ja oheislaitteet, sekä palvelin-, verkko- ja palomuuripalvelut. Kyseessä on ulkoistettu palvelu, jonka tarkoitus on vapauttaa asiakasyrityksen resursseja ydintoimintaan. Yrityksen perustaminen on tapahtunut opinnäytetyön työstämisen aikana ja tällä hetkellä se on valmis toimintansa käynnistämiseen.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen on teoriaosuus. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia käsitteenä, yrityksen lähtökohta-analyysia, toimintaympäristöä, kysyntää ja kilpailua, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinoinnin seurantaa sekä budjetointia. Teoriaosuuden tavoite on antaa tietoa yrityksen markkinoinnista ja toimenpiteistä, sekä ympäristötekijöistä. Toinen osa on varsinainen markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu teoriaosuuteen ja yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Tuloksena syntyi yksinkertainen markkinointisuunnitelma, joka ohjaa ja opastaa yrityksen toimintaa. Lisäksi markkinointisuunnitelmaa on helppo päivittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön laatimisessa on käytetty apuna alan kirjallisuutta, internet-lähteitä sekä yrityksen omaa liiketoimintasuunnitelmaa The subject of the thesis was to prepare a marketing plan for a new company that provides IT services. The company offers support for IT environments, including workstations and peripheral devices, servers, networks, and firewalls. It is an outsourced service designed to free a client's resources into core business. The establishment of the company took place during the thesis work and the company is currently ready to start its operations.
The thesis consists of two parts, the first of which is the theoretical part. It discusses the concept of marketing, the analysis of conditions of a starting company, business environment, demand and competition, marketing mix, monitoring of marketing, and budgeting. The objective of the theoretical part was to provide information about marketing and environmental factors. The second contains a marketing plan based on the theoretical part and the business plan of the company. The purpose was to create a simple marketing plan that guides the company's operations. In addition, the marketing plan can be easily updated in the future. This thesis was created using literature, internet sources and the company's own business plan.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen on teoriaosuus. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia käsitteenä, yrityksen lähtökohta-analyysia, toimintaympäristöä, kysyntää ja kilpailua, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinoinnin seurantaa sekä budjetointia. Teoriaosuuden tavoite on antaa tietoa yrityksen markkinoinnista ja toimenpiteistä, sekä ympäristötekijöistä. Toinen osa on varsinainen markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu teoriaosuuteen ja yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Tuloksena syntyi yksinkertainen markkinointisuunnitelma, joka ohjaa ja opastaa yrityksen toimintaa. Lisäksi markkinointisuunnitelmaa on helppo päivittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön laatimisessa on käytetty apuna alan kirjallisuutta, internet-lähteitä sekä yrityksen omaa liiketoimintasuunnitelmaa
The thesis consists of two parts, the first of which is the theoretical part. It discusses the concept of marketing, the analysis of conditions of a starting company, business environment, demand and competition, marketing mix, monitoring of marketing, and budgeting. The objective of the theoretical part was to provide information about marketing and environmental factors. The second contains a marketing plan based on the theoretical part and the business plan of the company. The purpose was to create a simple marketing plan that guides the company's operations. In addition, the marketing plan can be easily updated in the future. This thesis was created using literature, internet sources and the company's own business plan.