Jarrudynamometrin telat ja luistorajat
Ojala, Timo (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132747
Tiivistelmä
Insinöörityö on tehty K1 Katsastajille tukimateriaaliksi käytettäväksi tulevaa säädösmuutosta varten. Työn tavoitteena on mitata kahdella autolla erityyppisillä dynamometreillä jarruvoimia. Mittauksien aikana mittaustilannetta muunnellaan nykyisten määräysten sallimissa rajoissa.
Saatujen jarruvoimien perusteella laskettiin ajoneuvoille hidastuvuus. Hidastuvuutta verrattiin eri telatyypeillä ja luistorajoilla. Samalla tutkittiin, miten mitattu hidastuvuus olisi vaikuttanut katsastuspäätökseen. Mitattavien autojen jarrut ovat kunnossa eikä niiden hidastuvuudessa ollut mitään vikaa, vaikka osa mittauksista niin näyttikin.
Mittaukset tehtiin K1 Katsastajien katsastusasemilla. Kaikkina mittauspäivinä oli kuiva keli
ja kummassakin autossa oli kesärenkaat. Märät olosuhteet saatiin aikaiseksi kastelemalla
rengas vedellä. Dynamometrien telat olivat normaalisti käytössä olevia ja niiden käyttöä
jatkettiin mittausten jälkeen normaalisti. Vain yhdessä dynamometrissä oli uudet telat.
Mittaustulosten pohjalta tiedetään, ettei nykyinen kansallinen määräystaso ole riittävä katsastuksen tasapuolisen laadun aikaan saamiseksi. Määräyksiä laadittaessa on määritettävä telan tyyppi, luistoraja sekä kalibrointiohjeet kitkan määrittämiseksi.
Saatujen jarruvoimien perusteella laskettiin ajoneuvoille hidastuvuus. Hidastuvuutta verrattiin eri telatyypeillä ja luistorajoilla. Samalla tutkittiin, miten mitattu hidastuvuus olisi vaikuttanut katsastuspäätökseen. Mitattavien autojen jarrut ovat kunnossa eikä niiden hidastuvuudessa ollut mitään vikaa, vaikka osa mittauksista niin näyttikin.
Mittaukset tehtiin K1 Katsastajien katsastusasemilla. Kaikkina mittauspäivinä oli kuiva keli
ja kummassakin autossa oli kesärenkaat. Märät olosuhteet saatiin aikaiseksi kastelemalla
rengas vedellä. Dynamometrien telat olivat normaalisti käytössä olevia ja niiden käyttöä
jatkettiin mittausten jälkeen normaalisti. Vain yhdessä dynamometrissä oli uudet telat.
Mittaustulosten pohjalta tiedetään, ettei nykyinen kansallinen määräystaso ole riittävä katsastuksen tasapuolisen laadun aikaan saamiseksi. Määräyksiä laadittaessa on määritettävä telan tyyppi, luistoraja sekä kalibrointiohjeet kitkan määrittämiseksi.