Iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointi ensihoidossa : Simulaatioharjoitus Savonia-ammattikorkeakoululle
Havulehto, Saija; Tapio, Vesa-Valtteri (2019)
Havulehto, Saija
Tapio, Vesa-Valtteri
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903173259
Tiivistelmä
Iäkkäiden määrä Suomessa on noussut ja yhä iäkkäämmät ja toimintakyvyltään heikentyneemmät henkilöt asuvat kotona tai kodinomaisessa ympäristössä. Iäkkään toimintakyvyn arvioinnin osaaminen on tärkeää kaikessa terveydenhuollossa. Ensihoitajan on osattava arvioida iäkkään toimintakykyä ja palveluntarvetta sekä tarvittaessa tehdä vanhustensuojeluilmoitus, koska vanhustensuojeluilmoitus on ensihoidon keino välittää tietoa kotona pärjäämättömästä iäkkäästä sosiaaliviranomaiselle. Iäkkään toimintakyvyn arvioinnin ja palveluntarpeen arviointiprosessin harjoittelu on jo opintojen aikana tärkeää, jotta valmistuvalla ensihoitajalla on riittävät valmiudet toimintakyvyn arviointiin ja iäkkään tarvitseman tuen ja hoidon järjestämiseen. Simulaatio-oppiminen on potilasturvallinen keino harjoitella taitoja, koska siinä voidaan harjoitella toimintaa, päätöksentekoa ja vuorovaikutusta todentuntuisesti. Simulaatiossa opitut asiat ja myönteinen ajattelu esimerkiksi iäkkäitä kohtaan välittyvät suoraan kliiniseen työhön ja auttavat selviytymään työstä laadukkaasti ja oikein myös kiireisissä tilanteissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatioharjoituksen suunnitelma iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnista ensihoidossa Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden osaamista arvioida iäkkään henkilön palveluntarvetta ja tarvittaessa tehdä vanhustensuojeluilmoitus. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tilaaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Lisäksi opinnäytetyön tuotoksena syntynyt simulaatioharjoituksen suunnitelma käännettiin englanniksi ja se tuli osaksi kansainvälistä Optimizing patient safety through culturally competent simulation-based education with health professionals -hanketta (Sim-Versity).
Simulaatioharjoituksessa simuloitiin tilannetta, jossa potilasta ei tarvitse kuljettaa hoitolaitokseen, mutta hän tarvitsee kotiinsa muun muassa kotihoidon apua. Simulaatioharjoitus oli suunniteltu osaksi Perustason ensihoito ja viranomaisyhteistyö -opintojaksoa. Simulaatioharjoituksen suunnitelmasta pyydettiin ennen koekäyttöä palautetta ensihoidon ja gerontologisen hoitotyön opettajilta. Opettajilta saadun palautteen perusteella simulaatioharjoituksesta tehtiin sellainen, että avun tarve on ilmeinen ja kiireellinen. Simulaatioharjoitus koekäytettiin kolmannen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla. Koekäyttöön osallistuvia opiskelijoita oli kolmessa koekäyttöryhmässä yhteensä 34. Opiskelijoilta kerättiin heti simulaatioharjoituksen jälkeen palaute kirjallisella kyselyllä, joka sisälsi sekä kyllä/ei-kysymyksiä että avoimia kysymyksiä.
Ensihoitajaopiskelijat kokivat simulaatioharjoituksen lisäävän osaamista iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointiin ja vanhustensuojeluilmoituksen tekemiseen. Ennen simulaatioharjoitusta opiskelijoista puolelle vanhustensuojeluilmoituksen kriteerit ja tekotapa eivät olleet lainkaan tutut ja neljäsosalle vain osittain. Simulaatioharjoituksen jälkeen opiskelijoista kaikki kokivat tuntevansa vanhustensuojeluilmoituksen. Sekä opiskelijat että koekäyttöjä seuraamassa olleet ensihoidon opettajat arvioivat simulaatioharjoituksen soveltuvan hyvin opetuskäyttöön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt simulaatioharjoitus on havainnollinen keino oppia ja harjoitella iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointia ja vanhustensuojeluilmoituksen tekemistä ensihoidossa. Jatkossa voisi kehittää sosiaalitoimen ja ensihoidon yhteisen toimintamallin ja -ohjeen toimintakyvyn arviointiin ja vanhustensuojeluilmoituksen tekemiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatioharjoituksen suunnitelma iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnista ensihoidossa Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ensihoitajaopiskelijoiden osaamista arvioida iäkkään henkilön palveluntarvetta ja tarvittaessa tehdä vanhustensuojeluilmoitus. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tilaaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Lisäksi opinnäytetyön tuotoksena syntynyt simulaatioharjoituksen suunnitelma käännettiin englanniksi ja se tuli osaksi kansainvälistä Optimizing patient safety through culturally competent simulation-based education with health professionals -hanketta (Sim-Versity).
Simulaatioharjoituksessa simuloitiin tilannetta, jossa potilasta ei tarvitse kuljettaa hoitolaitokseen, mutta hän tarvitsee kotiinsa muun muassa kotihoidon apua. Simulaatioharjoitus oli suunniteltu osaksi Perustason ensihoito ja viranomaisyhteistyö -opintojaksoa. Simulaatioharjoituksen suunnitelmasta pyydettiin ennen koekäyttöä palautetta ensihoidon ja gerontologisen hoitotyön opettajilta. Opettajilta saadun palautteen perusteella simulaatioharjoituksesta tehtiin sellainen, että avun tarve on ilmeinen ja kiireellinen. Simulaatioharjoitus koekäytettiin kolmannen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla. Koekäyttöön osallistuvia opiskelijoita oli kolmessa koekäyttöryhmässä yhteensä 34. Opiskelijoilta kerättiin heti simulaatioharjoituksen jälkeen palaute kirjallisella kyselyllä, joka sisälsi sekä kyllä/ei-kysymyksiä että avoimia kysymyksiä.
Ensihoitajaopiskelijat kokivat simulaatioharjoituksen lisäävän osaamista iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointiin ja vanhustensuojeluilmoituksen tekemiseen. Ennen simulaatioharjoitusta opiskelijoista puolelle vanhustensuojeluilmoituksen kriteerit ja tekotapa eivät olleet lainkaan tutut ja neljäsosalle vain osittain. Simulaatioharjoituksen jälkeen opiskelijoista kaikki kokivat tuntevansa vanhustensuojeluilmoituksen. Sekä opiskelijat että koekäyttöjä seuraamassa olleet ensihoidon opettajat arvioivat simulaatioharjoituksen soveltuvan hyvin opetuskäyttöön.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt simulaatioharjoitus on havainnollinen keino oppia ja harjoitella iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointia ja vanhustensuojeluilmoituksen tekemistä ensihoidossa. Jatkossa voisi kehittää sosiaalitoimen ja ensihoidon yhteisen toimintamallin ja -ohjeen toimintakyvyn arviointiin ja vanhustensuojeluilmoituksen tekemiseen.