Valmistuvan sairaanhoitajan valmiudet leikkaushoitotyöhön
Glad, Jenni; Korhonen, Heidi; Niskanen, Laura; Savolainen, Hanna (2019)
Glad, Jenni
Korhonen, Heidi
Niskanen, Laura
Savolainen, Hanna
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153197
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa EU:n perioperatiivisen hoitotyön kehittämishanketta KSMOR:a (Key skill Management in operating room nursing) Hankkeeseen osallistuvat Suomen Savonia Ammattikorkeakoulun lisäksi terveydenhuollon oppilaitoksia Tsekistä, Belgiasta ja Ranskasta. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa yhtenäinen leikkaussairaanhoitajien osaamisen varmistamiseen ja arviointiin tarkoitettu lomakkeisto. Tavoitteena on parantaa leikkaussalisairaanhoitajien itsearviointia ja tuottaa tietoa siitä, miten koulutusta ja osaamisen varmistamista tulee kehittää. Aikaisemman tutkimustiedon mukaan valmistumassa olevat sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa paremmaksi kuin heidän ohjaajansa. Tutkimustietoa opiskelijoiden perioperatiivsen osaamisen arvionnista on vähän, joten opinnäytetyön avulla aiheesta saadaan lisää tietoa.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan perioperatiiviseen hoitotyöhön suuntautuvaa opiskelijaa sekä heidän ohjaajansa. Opinnäytetyön aineiston analysoinnissa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantatiivista menetelmää. Kvantitatiivisessa aineistossa ohjaajat ja opiskelijat arvioivat opiskelijan osaamista 11 eri osaamisalueessa. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin taulukoimalla vastaukset numeerisesti niin, että ohjaajien ja opiskelijoiden osaamisen arviointilomakkeita voitiin vertailla toisiinsa. Kvalitiivinen aineisto käsitti arviointilomakkeen käyttökokemukset sekä opiskelijoiden focus group-haastattelun. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen aineistolähtöisenä induktiivisena (yksittäisestä yleiseen) sisällönanalyysina.
Tuloksista selviää, että sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat omaa osaamistaan paremmaksi kuin ohjaajansa kahdeksassa osamisalueessa. Ohjaajat arvioivat opiskelijan osaamisen paremmiksi kolmessa osaamisalueessa opiskelijoiden itsearviointiin verrattuna. Arviointilomakkeen arvioitiin sopivan esimerkiksi perehdytykseen tai oman osaamisen kehittämiseen. Arviointilomakkeesta annettiin negatiivista palautetta sen pituuden ja kysymysten liian yksityiskohtaisen sisällön vuoksi.
Johtopäätöksenä on, että valmistumassa olevat sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa paremmaksi kuin heidän ohjaajansa. Valmistuvien sairaanhoitajien realistinen omien tietojen ja taitojen tunnistaminen parantaa potilasturvallisuutta ja hoitotyön laatua opiskelijoiden siirtyessä työelämään. Opinnäytetyön tulokset auttavat Savonia- ammattikorkeakoulua kehittämään perioperatiivisen hoitotyön opetusta. Tuloksista selviää työnantajalle se, millaisia valmiuksia valmistuvalla sairaanhoitajalla on leikkaushoitotyössä, jolloin työnantaja voi kohdentaa perehdyttämisen kehittymistarpeiden mukaisesti.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan perioperatiiviseen hoitotyöhön suuntautuvaa opiskelijaa sekä heidän ohjaajansa. Opinnäytetyön aineiston analysoinnissa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantatiivista menetelmää. Kvantitatiivisessa aineistossa ohjaajat ja opiskelijat arvioivat opiskelijan osaamista 11 eri osaamisalueessa. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin taulukoimalla vastaukset numeerisesti niin, että ohjaajien ja opiskelijoiden osaamisen arviointilomakkeita voitiin vertailla toisiinsa. Kvalitiivinen aineisto käsitti arviointilomakkeen käyttökokemukset sekä opiskelijoiden focus group-haastattelun. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen aineistolähtöisenä induktiivisena (yksittäisestä yleiseen) sisällönanalyysina.
Tuloksista selviää, että sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat omaa osaamistaan paremmaksi kuin ohjaajansa kahdeksassa osamisalueessa. Ohjaajat arvioivat opiskelijan osaamisen paremmiksi kolmessa osaamisalueessa opiskelijoiden itsearviointiin verrattuna. Arviointilomakkeen arvioitiin sopivan esimerkiksi perehdytykseen tai oman osaamisen kehittämiseen. Arviointilomakkeesta annettiin negatiivista palautetta sen pituuden ja kysymysten liian yksityiskohtaisen sisällön vuoksi.
Johtopäätöksenä on, että valmistumassa olevat sairaanhoitajat arvioivat osaamisensa paremmaksi kuin heidän ohjaajansa. Valmistuvien sairaanhoitajien realistinen omien tietojen ja taitojen tunnistaminen parantaa potilasturvallisuutta ja hoitotyön laatua opiskelijoiden siirtyessä työelämään. Opinnäytetyön tulokset auttavat Savonia- ammattikorkeakoulua kehittämään perioperatiivisen hoitotyön opetusta. Tuloksista selviää työnantajalle se, millaisia valmiuksia valmistuvalla sairaanhoitajalla on leikkaushoitotyössä, jolloin työnantaja voi kohdentaa perehdyttämisen kehittymistarpeiden mukaisesti.