Pukeutumispalvelun tuotteistamissuunnitelma palvelumuotoilun keinoin
Velander, Maria (2019)
Velander, Maria
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903153194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pukeutumis- ja sovituspalvelun kehittäminen ja uudistaminen niin asiakkaan, myyjän ja pukeutumisneuvojan kuin yrityksenkin näkökulmasta. Toiveena oli, että opinnäytetyössä kartoitettaisiin laajasti tulevaisuuden mahdollisuuksia ja tarjottaisiin näkemyksiä siitä, kuinka palvelun avulla olisi mahdollista erottua muista toimijoista ja samalla luoda asiakkaalle lisäarvoa ja entistä parempia asiakaskokemuksia. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui asiakasmäärien lisääminen, asiakkaiden sitouttaminen sekä myynnin ja kannattavuuden kasvu. Toimeksiannossa toivottiin lisäksi, ettei opinnäytetyö rajautuisi nykyiseen toimintaan vaan työssä haettaisiin uusia mahdollisuuksia niin kauppaan, markkinointiin, digitaalisuuteen, verkkokauppaan kuin lisämyyntiinkin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa tutustuttiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen lisäksi palvelubisnekseen, brändäämiseen sekä markkinointiviestinnän keinoihin. Tutkimusosiossa selvitettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla asiakkaiden ja henkilökunnan käsityksiä ja ajatuksia pukeutumispalvelusta ja palvelun nykytilasta ja samalla kartoitettiin henkilökunnan näkemyksiä palvelun kehittämisestä ja tulevaisuudesta.
Selvitys osoitti, että asiakkaat arvostavat pukeutumispalvelun tuomaa helppoutta, pukeutumisneuvojien ammattitaitoa ja rehellisiä näkemyksiä sekä palvelun kautta saatavaa ajansäästöä. Palvelu on pidetty, mutta siitä on saatavilla hyvin vähän tietoa ja tämän seurauksena monet asiakkaat eivät tunne palvelua tai heillä saattaa olla vääriä käsityksiä palvelusta.
Opinnäytetyön mukaan palvelua kannattaa ehdottomasti lähteä kehittämään, sillä palvelu on erinomainen kilpailukeino, pukeutumispalvelussa on useita hyviä puolia, joita asiakkaat arvostavat ja samalla se on erinomainen erottumiskeino. Selvityksen kautta löytyi paljon eväitä palvelun kehittämisen lähtökohdiksi, ja niiden perusteella tehtiin pukeutumispalvelun kehittämissuunnitelma. The purpose of the present Bachelor’s thesis was to develop and renew the dressing- and fitting service of a clothing store taking into account the views of the client, the seller and the fashion consult as well as the company. The objective was to identify future opportunities and provide insights into how the service would be able to stand out from other companies while at the same time creating customer value and aiming for better customer experiences. The goal of the thesis was to increase the number of customers, to engage customers and to increase sales and profitability. In addition to current activities, the client encouraged to seek new opportunities in trade, marketing, digitality, e-commerce and additional sales.
The thesis was carried out using qualitative research methods. The theoretical part discussed service design and productization, as well as service business, branding and marketing communications tools. In the empirical part, the perceptions and thoughts of the customers and staff about the fashion consulting service and the current state of service were collected using surveys and interviews. Finally, the staff’s views on service development and future were gathered.
The study showed that the customers appreciated the ease of the fashion consulting service, the skills of the fashion consults and their honest views, as well as saving time with the help of the service. It was also revealed that many customers were not familiar with the service or had misconceptions about the service, because very little information was available about the service.
The study confirmed that it is worth to develop the service, because the service is an excellent competitive tool, the fashion consulting service has several good aspects that are appreciated by customers and, at the same time, it is an excellent way of for the target company to differentiate itself from the competition. Several starting points for service development were identified and used as the basis for a fashion consulting service development plan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa tutustuttiin palvelumuotoilun ja tuotteistamisen lisäksi palvelubisnekseen, brändäämiseen sekä markkinointiviestinnän keinoihin. Tutkimusosiossa selvitettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla asiakkaiden ja henkilökunnan käsityksiä ja ajatuksia pukeutumispalvelusta ja palvelun nykytilasta ja samalla kartoitettiin henkilökunnan näkemyksiä palvelun kehittämisestä ja tulevaisuudesta.
Selvitys osoitti, että asiakkaat arvostavat pukeutumispalvelun tuomaa helppoutta, pukeutumisneuvojien ammattitaitoa ja rehellisiä näkemyksiä sekä palvelun kautta saatavaa ajansäästöä. Palvelu on pidetty, mutta siitä on saatavilla hyvin vähän tietoa ja tämän seurauksena monet asiakkaat eivät tunne palvelua tai heillä saattaa olla vääriä käsityksiä palvelusta.
Opinnäytetyön mukaan palvelua kannattaa ehdottomasti lähteä kehittämään, sillä palvelu on erinomainen kilpailukeino, pukeutumispalvelussa on useita hyviä puolia, joita asiakkaat arvostavat ja samalla se on erinomainen erottumiskeino. Selvityksen kautta löytyi paljon eväitä palvelun kehittämisen lähtökohdiksi, ja niiden perusteella tehtiin pukeutumispalvelun kehittämissuunnitelma.
The thesis was carried out using qualitative research methods. The theoretical part discussed service design and productization, as well as service business, branding and marketing communications tools. In the empirical part, the perceptions and thoughts of the customers and staff about the fashion consulting service and the current state of service were collected using surveys and interviews. Finally, the staff’s views on service development and future were gathered.
The study showed that the customers appreciated the ease of the fashion consulting service, the skills of the fashion consults and their honest views, as well as saving time with the help of the service. It was also revealed that many customers were not familiar with the service or had misconceptions about the service, because very little information was available about the service.
The study confirmed that it is worth to develop the service, because the service is an excellent competitive tool, the fashion consulting service has several good aspects that are appreciated by customers and, at the same time, it is an excellent way of for the target company to differentiate itself from the competition. Several starting points for service development were identified and used as the basis for a fashion consulting service development plan.