Lapsi mukaan päätöksentekoon: Helsingin kaupungin perhekuntoutuksen käytäntöjen kehittäminen
Toivonen, Reetta (2019)
Toivonen, Reetta
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903193440
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Helsingin kaupungin perhekuntoutuksen työkäytäntöjä, jotta lapsen osallistuminen päätöksentekoon vahvistuisi. Tuotoksena muodostui kuvaus lapsen osallistumisesta päätöksentekoon Helsingin kaupungin perhekuntoutuksessa.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin käyttäen toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston keruu eteni kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin Helsingin kaupungin perhekuntoutuksen lapsia. Haastatteluja tehtiin kolme yksilöhaastattelua ja ne toteutettiin teemahaastattelun keinoin. Toisessa vaiheessa lasten tuottama haastatteluaineisto vietiin perhekuntoutuksen työntekijöille järjestettyyn työpajaan, joka toteutettiin yhteiskehittelynä learning cafe- menetelmää hyödyntäen. Kolmas kehittäjäryhmä muodostui perhekuntoutuksen esimiehistä ja työryhmien edustajista. Kolmannen kehittäjäryhmän tehtävänä oli muodostaa suunnitelma siitä miten Helsingin kaupungin perhekuntoutuksessa lasten päätöksentekoa mahdollistavat tekijät viedään käytäntöön. Kaikki aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kehittämistyön tuotoksena muodostui kuvaus lapsen osallistumisesta päätöksentekoon perhekuntoutuksessa. Päätöksentekoon perhekuntoutuksessa osallistuvat lapsi, perhe ja työntekijät. Päätöksenteon pitäisi olla näiden toimijoiden yhteistoimintaa jossa aikuiset aktiivisesti tukevat lapsen mielipiteen ilmaisua ja osallistumista. Lapsen osallistumista mahdollistaa aikuisten asettuminen toimimaan yhdessä lapsen kanssa, lapselle luontaisella tavalla. Lapselle esimerkiksi annetaan mahdollisuus tehdä jotakin samalla kun jutellaan. Työntekijät ja perhe ovat kiinnostuneita lapsen toiveista ja kysyvät lapselta suoraan. Lapsen kanssa jaetaan tietoa. Yhteisessä toiminnassa pitäisi olla mukana iloa! Päätöksentekoa tapahtuu koko ajan perheen arjessa ja perhekuntoutuksen päätöksenteossa on mukana myös perhekuntoutuksen rakenteet. Olemalla mukana niin arjenpäätöksenteossa kuin rakenteellisemmassa päätöksenteossa mahdollistuu lapselle kokemus osallisuudesta.
Tuloksia voidaan hyödyntää perhekuntoutuksen toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa niin Helsingissä kuin koko Suomessa. Vaikka kuvaus on tuotettu perhekuntoutuskontekstissa, voidaan sitä hyödyntää myös laajemmin lastensuojelupalveluiden kehittämisessä.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin käyttäen toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Aineiston keruu eteni kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin Helsingin kaupungin perhekuntoutuksen lapsia. Haastatteluja tehtiin kolme yksilöhaastattelua ja ne toteutettiin teemahaastattelun keinoin. Toisessa vaiheessa lasten tuottama haastatteluaineisto vietiin perhekuntoutuksen työntekijöille järjestettyyn työpajaan, joka toteutettiin yhteiskehittelynä learning cafe- menetelmää hyödyntäen. Kolmas kehittäjäryhmä muodostui perhekuntoutuksen esimiehistä ja työryhmien edustajista. Kolmannen kehittäjäryhmän tehtävänä oli muodostaa suunnitelma siitä miten Helsingin kaupungin perhekuntoutuksessa lasten päätöksentekoa mahdollistavat tekijät viedään käytäntöön. Kaikki aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Kehittämistyön tuotoksena muodostui kuvaus lapsen osallistumisesta päätöksentekoon perhekuntoutuksessa. Päätöksentekoon perhekuntoutuksessa osallistuvat lapsi, perhe ja työntekijät. Päätöksenteon pitäisi olla näiden toimijoiden yhteistoimintaa jossa aikuiset aktiivisesti tukevat lapsen mielipiteen ilmaisua ja osallistumista. Lapsen osallistumista mahdollistaa aikuisten asettuminen toimimaan yhdessä lapsen kanssa, lapselle luontaisella tavalla. Lapselle esimerkiksi annetaan mahdollisuus tehdä jotakin samalla kun jutellaan. Työntekijät ja perhe ovat kiinnostuneita lapsen toiveista ja kysyvät lapselta suoraan. Lapsen kanssa jaetaan tietoa. Yhteisessä toiminnassa pitäisi olla mukana iloa! Päätöksentekoa tapahtuu koko ajan perheen arjessa ja perhekuntoutuksen päätöksenteossa on mukana myös perhekuntoutuksen rakenteet. Olemalla mukana niin arjenpäätöksenteossa kuin rakenteellisemmassa päätöksenteossa mahdollistuu lapselle kokemus osallisuudesta.
Tuloksia voidaan hyödyntää perhekuntoutuksen toiminnan suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa niin Helsingissä kuin koko Suomessa. Vaikka kuvaus on tuotettu perhekuntoutuskontekstissa, voidaan sitä hyödyntää myös laajemmin lastensuojelupalveluiden kehittämisessä.