Ravintola Vanha Tuomari - Markkinointitutkimus kanta-asiakasohjelman toteuttamiseksi
Levy, Sami; Votkin, Timo (2010)
Levy, Sami
Votkin, Timo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811797
Tiivistelmä
Kilpailun kiristyessä kanta-asiakkaiden merkitys yrityksille on entisestään kasvanut. Kanta-asiakasohjelmien rakentaminen, kehittäminen, hallinta ja tuotteistaminen vaativat yritykseltä asiakkaiden tarpeiden tuntemista ja ymmärtämistä. Kanta-asiakasohjelmat ovat yleistyneet viime vuosina myös ravintola-alalla.
Opinnäytetyömme aiheena oli tutkia Ravintola Vanhan Tuomarin asiakkaiden kiinnostusta mahdollisesti perustutettavaa kanta-asiakasohjelmaa kohtaan. Sen lisäksi työn tavoitteena oli selvittää millaisia ominaisuuksia sen tulisi pitää sisällään asiakkaiden mielestä.
Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin tekemällä strukturoitu kyselylomake ravintolan asiakkaille. Sen lisäksi työssä käytettiin aineistona esimerkiksi aiheeseen liittyvää teoriakirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä omia kokemuksiamme.
Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että Ravintola Vanhan Tuomarin asiakaskunta osoitti suurta kiinnostusta mahdollista perustettavaa kanta-asiakasohjelmaa kohtaan. Opinnäytetyöstämme myös ilmenee millaisia ominaisuuksia ravintolan asiakkaat kanta-asiakasohjelmassa arvostaisivat. Kanta-asiakasohjelma avulla Ravintola Vanha Tuomari pystyisi luomaan entistä enemmän lisäarvoa sekä itselleen että asiakkailleen. Ravintolalle lisäarvo tarkoittaisi syvempää asiakasuskollisuutta ja tuottavampia asiakkuuksia.
Opinnäytetyömme aiheena oli tutkia Ravintola Vanhan Tuomarin asiakkaiden kiinnostusta mahdollisesti perustutettavaa kanta-asiakasohjelmaa kohtaan. Sen lisäksi työn tavoitteena oli selvittää millaisia ominaisuuksia sen tulisi pitää sisällään asiakkaiden mielestä.
Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin tekemällä strukturoitu kyselylomake ravintolan asiakkaille. Sen lisäksi työssä käytettiin aineistona esimerkiksi aiheeseen liittyvää teoriakirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä omia kokemuksiamme.
Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että Ravintola Vanhan Tuomarin asiakaskunta osoitti suurta kiinnostusta mahdollista perustettavaa kanta-asiakasohjelmaa kohtaan. Opinnäytetyöstämme myös ilmenee millaisia ominaisuuksia ravintolan asiakkaat kanta-asiakasohjelmassa arvostaisivat. Kanta-asiakasohjelma avulla Ravintola Vanha Tuomari pystyisi luomaan entistä enemmän lisäarvoa sekä itselleen että asiakkailleen. Ravintolalle lisäarvo tarkoittaisi syvempää asiakasuskollisuutta ja tuottavampia asiakkuuksia.