Videopelin teoria ja sen soveltaminen
Lakkonen, Tero (2010)
Lakkonen, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112036
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia videopelien rakennetta teoreettiselta kannalta ja soveltaa teoriaa käytännössä. Erityishuomiota kiinnitin videopelien ja muiden pelien tapaan ja mahdollisuuksiin kertoa tarinoita.
Suoritin tutkimuksen tutustumalla alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Opinnäytteen osaksi tein videopelin, jonka suunnittelussa käytin hyväksi tutkimuksia ja omakohtaisia kokemuksia olemassa olevista peleistä. Videopelitutkimukseen tutustuminen oli mielenkiintoinen kokemus, ja tutkimukseen perehdyttyäni pohdin, mitä ratkaisuja olisin voinut tehdä pelissäni paremmin erityisesti tarinankerronnan osalta.
Videopelit ovat nuori media, joten niiden tutkimus on luonnollisesti vielä hieman hajanaista. Ala on kuitenkin huomionarvoinen, sillä peliteollisuus on maailmanlaajuinen bisnes, aivan kuten elokuvateollisuuskin. Elokuvat ovat hyötyneet niiden teoreettisesta puolesta tehdystä tutkimuksesta, joten on luonnollista olettaa saman pätevän videopeleihinkin. Tutkimuksen myötä kaikki saavat parempia pelejä pelattavakseen, oli pelaamisen syy sitten mikä hyvänsä.
Suoritin tutkimuksen tutustumalla alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Opinnäytteen osaksi tein videopelin, jonka suunnittelussa käytin hyväksi tutkimuksia ja omakohtaisia kokemuksia olemassa olevista peleistä. Videopelitutkimukseen tutustuminen oli mielenkiintoinen kokemus, ja tutkimukseen perehdyttyäni pohdin, mitä ratkaisuja olisin voinut tehdä pelissäni paremmin erityisesti tarinankerronnan osalta.
Videopelit ovat nuori media, joten niiden tutkimus on luonnollisesti vielä hieman hajanaista. Ala on kuitenkin huomionarvoinen, sillä peliteollisuus on maailmanlaajuinen bisnes, aivan kuten elokuvateollisuuskin. Elokuvat ovat hyötyneet niiden teoreettisesta puolesta tehdystä tutkimuksesta, joten on luonnollista olettaa saman pätevän videopeleihinkin. Tutkimuksen myötä kaikki saavat parempia pelejä pelattavakseen, oli pelaamisen syy sitten mikä hyvänsä.