Peliyhteisö tutuksi : keinoja sekä näkemyksiä peliyhteisön huomiointiin ja osallistamiseen peliteollisuudessa
Happonen, Joni (2010)
Happonen, Joni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112002
Tiivistelmä
Työ on diskurssianalyyttinen tutkimus massiivisen verkkoroolipelin yhteisön keskustelualuekäyttäytymisestä. Tutkimusaineistona käytettiin yhtä Age of Conan -pelin virallisen keskustelualueen viestiketjua. Työn tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään paremmin pelaajien keskustelualuekäyttäytymistä sekä pohtia, kuinka heidät voisi huomioida ja kuinka heidän toimintaansa voisi tukea MMO-pelin kehityksessä. Työllä on pyritty tuottamaan työkaluja erityisesti peliteollisuuden käyttöön.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta aihealueesta, jotka käsittelevät pelituotantokulttuuria, virtuaaliyhteisöjä sekä pelaamisen teoriaa. Teoreettinen viitekehys toimii välineistönä analyysille tarjoten lähtökohdat keskusteluista etsittäville asioille.
Analyysi toteutettiin viisivaiheisena, johon kuului viestien alkukartoitus, syväanalysointi, etsittyjen diskurssien jaottelu, korostuneiden keskusteluaiheiden tarkastelu sekä saadun aineiston analysointi kahden teeman kautta. Teemoissa käsiteltiin miten pelaajat näkevät oman sitoutumisensa keskustelualueella ja miten peliyhteisön jäsenet asemoivat itsensä suhteessa pelinkehittäjiin sekä ympäröivään pelikulttuuriin.
Analyysin perusteella keskustelualuekäyttäytyminen on muun muassa vaikuttamiskeskeistä, demokraattisuutta tavoittelevaa, kunnioitusta ja huomiointia vaativaa sekä ymmärtäväistä pelin ohjelmistovirheitä kohtaan. Keskustelualueella on havaittavissa kahden erilaisen pelijoukon muodostuminen, joiden käsitys keskustelualueen funktionaalisuudesta vaihtelee. Keskustelualueen ihmiset vaikuttavat toistensa käytökseen, jonka seurauksena hyvät sekä huonot käsitykset pelistä voivat levitä pelaajien välillä. Opinnäytetyö ehdottaa keskustelualueen kattavampaa hyödyntämistä ja pelinkehityksen avoimuuden lisäämistä vahvemman brändin ja lojaalimman peliyhteisön luomiseksi.
Opinnäytetyön sivutuotteena on tehty ohje, joka tarjoaa keinoja peliyhteisön huomioimiseksi ja tukemiseksi peliteollisuudessa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta aihealueesta, jotka käsittelevät pelituotantokulttuuria, virtuaaliyhteisöjä sekä pelaamisen teoriaa. Teoreettinen viitekehys toimii välineistönä analyysille tarjoten lähtökohdat keskusteluista etsittäville asioille.
Analyysi toteutettiin viisivaiheisena, johon kuului viestien alkukartoitus, syväanalysointi, etsittyjen diskurssien jaottelu, korostuneiden keskusteluaiheiden tarkastelu sekä saadun aineiston analysointi kahden teeman kautta. Teemoissa käsiteltiin miten pelaajat näkevät oman sitoutumisensa keskustelualueella ja miten peliyhteisön jäsenet asemoivat itsensä suhteessa pelinkehittäjiin sekä ympäröivään pelikulttuuriin.
Analyysin perusteella keskustelualuekäyttäytyminen on muun muassa vaikuttamiskeskeistä, demokraattisuutta tavoittelevaa, kunnioitusta ja huomiointia vaativaa sekä ymmärtäväistä pelin ohjelmistovirheitä kohtaan. Keskustelualueella on havaittavissa kahden erilaisen pelijoukon muodostuminen, joiden käsitys keskustelualueen funktionaalisuudesta vaihtelee. Keskustelualueen ihmiset vaikuttavat toistensa käytökseen, jonka seurauksena hyvät sekä huonot käsitykset pelistä voivat levitä pelaajien välillä. Opinnäytetyö ehdottaa keskustelualueen kattavampaa hyödyntämistä ja pelinkehityksen avoimuuden lisäämistä vahvemman brändin ja lojaalimman peliyhteisön luomiseksi.
Opinnäytetyön sivutuotteena on tehty ohje, joka tarjoaa keinoja peliyhteisön huomioimiseksi ja tukemiseksi peliteollisuudessa.