Tulorekisterin vaikutus palkanlaskennan ilmoituksiin - Case: Palvelukeskus
Nättinen, Arttu (2019)
Nättinen, Arttu
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903314055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903314055
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena toimeksiantajalle, josta käytetään nimitystä Palvelukeskus. Kehittämishankkeen ideana oli analysoida kansallisen tulorekisterin käyttöönoton vaikutuksia palkanlaskennan viranomaisilmoituksiin. Kansallisesta tulorekisteristä tiedettiin hyvin vähän ennen sen varsinaista käyttöönottoa, jolloin palkkaa maksavilla yrityksillä on ollut hyvin vähän resursseja varautua tulorekisterin tuomiin muutoksiin.
Kehittämishankkeen aihetta on lähestytty kahden teoriaosuuden avulla. Teoriaosuudet käsittelevät tulorekisteriä ja palkanlaskentaprosessia. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda pohjatietoutta kehittämishankkeen varsinaiselle tuotokselle, eli tulorekisterin tuomien muutosten analysoinnille. Kehittämishankkeessa on huomioitu palkanlaskennan viranomaisilmoituksissa tapahtuvat ajalliset muutokset, sekä mahdolliset uudet prosessin vaiheet. Analysoinnin päätteeksi on pohdittu muita mahdollisia tulevia muutoksia palkanlaskennan työnkuvassa.
Kehittämishanketta toteuttaessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, joissa haastateltiin kolmea Palvelukeskuksen työntekijää. Tietoperustana käytettiin pääasiassa sähköisiä lähteitä, sillä tulorekisteristä ei vielä löydy tarpeeksi painettua kirjallisuutta kehittämishankkeen toteuttamiseksi. Tärkeimpänä lähteenä toimi Verohallinnon verkkosivusto, josta löytyi ajantasaista tietoa tulorekisteristä. Osa tietoperustasta pohjautuu kehittämishankkeen tekijän henkilökohtaiseen kokemukseen Palvelukeskuksen palkanlaskentaprosessin parissa.
Johtopäätöksinä todettiin tulorekisterin olevan hyödyllinen, mutta kehittämistä vaativa hanke. Toistaiseksi tulorekisteriä ei kyetä hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla, jolloin ajalliset säästöt jäävät haluttua pienemmäksi. Tulorekisterin tuomat muutokset jatkuvat vuoteen 2021 asti, jolloin toteutuneita vaikutuksia ei ole tässä kehittämishankkeessa pystytty analysoimaan. Jatkotoimenpiteenä on siis mahdollista verrata keskenään tässä kehittämishankkeessa esitettyjä oletuksia sekä tulevaisuudessa tapahtuvia varsinaisia muutoksia. The goal of this study was to analyze the Incomes Register’s effects on the official salary calculation statements and the processes tied to them. The study was made as a commission for a service center referred as Service Center. The information about the Incomes Register was scarce prior to the actual implementation of the register, thus making the organizations and other entities affected by the register unable to properly adjust their processes for the upcoming change.
The study is divided into three main topics: Incomes Register, Salary Calculation Process and the actual case study. The first two topics briefly explain what the Incomes Register is and how salary calculation is carried out at Service Center. These two topics are meant to give the reader initial knowledge to understand the logic and reasoning behind the outcomes of the case study.
The study was authored using qualitative research methods, meaning that three employees from Service Center were interviewed for the study. The concept of Incomes Register is still new so there are very few printed sources of information about the subject. Therefore, majority of this study is based on information found on the official website of Finnish Tax Administration. The case study is intended to help the commissioner improve their processes as more stakeholders will start using the Incomes Register over time.
As a conclusion the Incomes Register can be considered a useful system, yet the register suffers from several flaws preventing it from reaching its full potential. The Incomes Register will keep reforming the salary calculation process even after 2020, so its full effects are yet to be seen. Therefore, the follow-up for this study could be analyzing how well the assumptions of this study reflect the actualized changes in the process.
Kehittämishankkeen aihetta on lähestytty kahden teoriaosuuden avulla. Teoriaosuudet käsittelevät tulorekisteriä ja palkanlaskentaprosessia. Teoriaosuuden tarkoituksena on luoda pohjatietoutta kehittämishankkeen varsinaiselle tuotokselle, eli tulorekisterin tuomien muutosten analysoinnille. Kehittämishankkeessa on huomioitu palkanlaskennan viranomaisilmoituksissa tapahtuvat ajalliset muutokset, sekä mahdolliset uudet prosessin vaiheet. Analysoinnin päätteeksi on pohdittu muita mahdollisia tulevia muutoksia palkanlaskennan työnkuvassa.
Kehittämishanketta toteuttaessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, joissa haastateltiin kolmea Palvelukeskuksen työntekijää. Tietoperustana käytettiin pääasiassa sähköisiä lähteitä, sillä tulorekisteristä ei vielä löydy tarpeeksi painettua kirjallisuutta kehittämishankkeen toteuttamiseksi. Tärkeimpänä lähteenä toimi Verohallinnon verkkosivusto, josta löytyi ajantasaista tietoa tulorekisteristä. Osa tietoperustasta pohjautuu kehittämishankkeen tekijän henkilökohtaiseen kokemukseen Palvelukeskuksen palkanlaskentaprosessin parissa.
Johtopäätöksinä todettiin tulorekisterin olevan hyödyllinen, mutta kehittämistä vaativa hanke. Toistaiseksi tulorekisteriä ei kyetä hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla, jolloin ajalliset säästöt jäävät haluttua pienemmäksi. Tulorekisterin tuomat muutokset jatkuvat vuoteen 2021 asti, jolloin toteutuneita vaikutuksia ei ole tässä kehittämishankkeessa pystytty analysoimaan. Jatkotoimenpiteenä on siis mahdollista verrata keskenään tässä kehittämishankkeessa esitettyjä oletuksia sekä tulevaisuudessa tapahtuvia varsinaisia muutoksia.
The study is divided into three main topics: Incomes Register, Salary Calculation Process and the actual case study. The first two topics briefly explain what the Incomes Register is and how salary calculation is carried out at Service Center. These two topics are meant to give the reader initial knowledge to understand the logic and reasoning behind the outcomes of the case study.
The study was authored using qualitative research methods, meaning that three employees from Service Center were interviewed for the study. The concept of Incomes Register is still new so there are very few printed sources of information about the subject. Therefore, majority of this study is based on information found on the official website of Finnish Tax Administration. The case study is intended to help the commissioner improve their processes as more stakeholders will start using the Incomes Register over time.
As a conclusion the Incomes Register can be considered a useful system, yet the register suffers from several flaws preventing it from reaching its full potential. The Incomes Register will keep reforming the salary calculation process even after 2020, so its full effects are yet to be seen. Therefore, the follow-up for this study could be analyzing how well the assumptions of this study reflect the actualized changes in the process.