Prosessimallin muodostaminen jatkuvien palveluiden käyttöönottoon
Väänänen, Pasi (2019)
Lataukset:
Väänänen, Pasi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen jatkuvien palveluiden käyttöönottoa. Työn toimeksiantajana toimi Aureolis Oy, joka on tiedolla johtamiseen ja analytiikkaan keskittynyt asiantuntijayritys. Opinnäytetyöntekijä toimii yrityksessä asiantuntijana. Toimeksiantajayrityksessä oli todettu tarve kehittää ja selkeyttää jatkuvien palveluiden käyttöönottoprosessia. Jatkuvat palvelut ovat yksi yrityksen kasvavista alueista ja toiminnan kasvaessa on tullut tarve tarkastaa ja päivittää toimintamalleja.
Järjestelmien siirtäminen kehitysprojektilta tukipalveluiden ylläpidettäväksi on monesti liian vähälle huomiolle jäänyt vaihe järjestelmien elinkaaressa. Vaihe on kuitenkin asiakaskokemuksen ja järjestelmän käytön kannalta kriittinen, joten sen sujuvuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Työn tavoitteena oli määritellä jatkuvien palveluiden käyttöönottoon prosessimalli. Mallin avulla erilaisista lähtökohdista tulevat järjestelmät saadaan palveluiden piiriin hallitusti ja tehokkaasti. Palveluiden piiriin tulevat järjestelmät voivat olla kohdeyrityksen kehitysprojektin tuotoksia tai järjestelmä voidaan siirtää joltain kolmannelta osapuolelta. Työssä määritellään prosessimalli käyttöönotoille ja dokumentoidaan se kohdeyritykselle.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana on toimintatutkimus ja tutkimusmenetelminä käytetään empiiristä tutkimusta ja havainnointia. Työssä perehdytään tutkittuun ja olemassa olevaan tietoon perehtymällä aiheesta löytyviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Lisäksi tehdään katsaus olemassa oleviin palveluiden ja projektien hallintamalleihin sekä tarkastellaan niiden soveltumista kohdeyrityksen tarpeisiin.
Työn tuloksena syntyi prosessimalli jatkuvien palveluiden käyttöönottoprojekteille. Malli dokumentoitiin ja siitä tehtiin projektiohje kohdeyrityksen käyttöön. Malli otettiin kohdeyrityksessä hyvin vastaan ja mallin varsinainen käyttöönotto on tämän raportin kirjoituksen aikaan aloitettu.
Järjestelmien siirtäminen kehitysprojektilta tukipalveluiden ylläpidettäväksi on monesti liian vähälle huomiolle jäänyt vaihe järjestelmien elinkaaressa. Vaihe on kuitenkin asiakaskokemuksen ja järjestelmän käytön kannalta kriittinen, joten sen sujuvuuteen kannattaa kiinnittää huomiota.
Työn tavoitteena oli määritellä jatkuvien palveluiden käyttöönottoon prosessimalli. Mallin avulla erilaisista lähtökohdista tulevat järjestelmät saadaan palveluiden piiriin hallitusti ja tehokkaasti. Palveluiden piiriin tulevat järjestelmät voivat olla kohdeyrityksen kehitysprojektin tuotoksia tai järjestelmä voidaan siirtää joltain kolmannelta osapuolelta. Työssä määritellään prosessimalli käyttöönotoille ja dokumentoidaan se kohdeyritykselle.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana on toimintatutkimus ja tutkimusmenetelminä käytetään empiiristä tutkimusta ja havainnointia. Työssä perehdytään tutkittuun ja olemassa olevaan tietoon perehtymällä aiheesta löytyviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen. Lisäksi tehdään katsaus olemassa oleviin palveluiden ja projektien hallintamalleihin sekä tarkastellaan niiden soveltumista kohdeyrityksen tarpeisiin.
Työn tuloksena syntyi prosessimalli jatkuvien palveluiden käyttöönottoprojekteille. Malli dokumentoitiin ja siitä tehtiin projektiohje kohdeyrityksen käyttöön. Malli otettiin kohdeyrityksessä hyvin vastaan ja mallin varsinainen käyttöönotto on tämän raportin kirjoituksen aikaan aloitettu.