"Kaiken pitää olla somessa niin täydellistä" Nuorten Instagramin käyttö ja sen yhteys itsetuntoon
Riihimäki, Veera; Hyyriö, Aleksandra (2019)
Riihimäki, Veera
Hyyriö, Aleksandra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904024228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli kartoittaa kuvanjakosovellus Instagramin vaikutuksia 15-25-vuotiaisiin nuoriin ja heidän itsetuntoonsa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää
z-sukupolven kokemuksia Instagramin käytöstä sekä sen yhteyksistä heidän itsetuntoonsa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten tiedostettuja nämä mahdolliset vaikutukset nuorille itselleen ovat.
Työn tavoitteena oli kasvattaa ja vahvistaa nuorten parissa työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten tietämystä, mikä merkitys sosiaalisen median kuvanjakosovelluksilla nuoriin mahdollisesti saattaa olla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää nuorten parissa työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten työssä sekä kouluissa. Tuloksista hyötyvät myös z-sukupolvea edustavien nuorten vanhemmat.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Vamian ensimmäisen vuoden 15-25- vuotiaille opiskelijoille. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään sosiaaliseen mediaan, itsetuntoon sekä nuoruuteen. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista, että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä sekä SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tulosten perusteella Instagramiin jaetaan pääasiassa selfieitä, eli kuvia itsestä. Instagramia käytetään omien kuvien jakamiseen sekä muiden profiilien seuraamiseen. Vastaajat pitivät kuviensa saamia tykkäyksiä ja seuraajamääriä huomattavan tärkeänä. Instagramin herättämistä negatiivista tunteista yleisimmäksi koettiin kateus. Toisaalta osa vastaajista koki Instagramin käytön tuovan myös iloa ja tyytyväisyyden tunnetta. Ulkonäkökeskeisyydestä johtuen Instagramilla voi olla osittain vaikutuksia nuorten itsetuntoon.
z-sukupolven kokemuksia Instagramin käytöstä sekä sen yhteyksistä heidän itsetuntoonsa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten tiedostettuja nämä mahdolliset vaikutukset nuorille itselleen ovat.
Työn tavoitteena oli kasvattaa ja vahvistaa nuorten parissa työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten tietämystä, mikä merkitys sosiaalisen median kuvanjakosovelluksilla nuoriin mahdollisesti saattaa olla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää nuorten parissa työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten työssä sekä kouluissa. Tuloksista hyötyvät myös z-sukupolvea edustavien nuorten vanhemmat.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Vamian ensimmäisen vuoden 15-25- vuotiaille opiskelijoille. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään sosiaaliseen mediaan, itsetuntoon sekä nuoruuteen. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista, että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä sekä SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tulosten perusteella Instagramiin jaetaan pääasiassa selfieitä, eli kuvia itsestä. Instagramia käytetään omien kuvien jakamiseen sekä muiden profiilien seuraamiseen. Vastaajat pitivät kuviensa saamia tykkäyksiä ja seuraajamääriä huomattavan tärkeänä. Instagramin herättämistä negatiivista tunteista yleisimmäksi koettiin kateus. Toisaalta osa vastaajista koki Instagramin käytön tuovan myös iloa ja tyytyväisyyden tunnetta. Ulkonäkökeskeisyydestä johtuen Instagramilla voi olla osittain vaikutuksia nuorten itsetuntoon.