Video-opas suulaen toimintafunktiotutkimukseen tuleville lapsille ja heidän läheisilleen
Heikkinen, Milla (2019)
Heikkinen, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904034276
Tiivistelmä
Huuli- ja suulakihalkiot ovat yleisiä synnynnäisiä rakennepoikkeamia. Tärkeänä osana halkioiden tutkimista on videoläpivalaisututkimus, jossa tallennetaan suulaen sulkutapahtuma etu- ja sivusuunnassa. Tutkimuksessa lapsi sanoo testilauseita, jotka on määritelty etukäteen. Testilauseita lausumalla tutkimuksen yhteydessä saadaan hyvä käsitys pehmeän suulaen ja nielun seinämien liikkeestä, sekä nenänielun sulkuvajeen koosta ja sijainnista. Tutkimuksen onnistuminen on tärkeää lapsen jatkohoitojen kannalta.
Lapset usein pelkäävät sairaalassa oloa. Uusi ja outo ympäristö voi jännittää. Erilaisten ohjeiden avulla lasta voidaan valmistella tulevaan tutkimukseen. Suulaen toimintafunktiotutkimuksesta ei ole ennen tehty opasta, joten Oulun yliopistollisella sairaalalla (OYS) oli tarve oppaalle. Toteutin oppaan videomuotoisena, ja se on tarkoitettu lapselle ja hänen kanssaan tutkimukseen tuleville läheisille. Opas toteutettiin yhteistyössä lasten halkiohoitajana toimivan sairaanhoitajan, lasten röntgenin röntgenhoitajien, sekä läpivalaisussa työskentelevien röntgenhoitajien kanssa.
Välittömänä tavoitteena oli, että oppaan avulla lapset ja heidän läheisensä saavat etukäteen tietoa tutkimuksesta. Tieto tulevasta tutkimuksesta voisi vähentää lapsen jännitystä. Röntgenhoitajat, radiologit ja muut tutkimukseen osallistuvat hoitohenkilöt hyötyvät oppaasta, sillä sen avulla he saavat tietoa tutkimuksen toteuttamisesta. Oppaasta hyötyvät myös opiskelijat, joille tutkimus on uusi. Pitemmällä aikavälillä oppaasta voivat hyötyä myös muut sairaalat, videon ollessa saatavilla Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) internetsivuilla sekä Terveyskylä.fi -sivustolla. Pitkän ajan kehittämistavoitteena oli, että uusintakuvaukset vähenisivät. Tutkimuksen onnistuessa hyvin, läpivalaisuaika lyhenee ja lapsen säteilyrasitus vähenee.
Omana oppimistavoitteena oli saada lisätietoa ja oppia uutta suulaen toimintafunktiotutkimuksesta, lasten säteilysuojelusta ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Tavoitteena oli oppia etsimään tietoja lähdekriittisesti sekä oppia toteuttamaan hyvä opas lasten säteilytutkimukseen. Lisäksi tavoittelin oman osaamisen syventämistä tulevana röntgenhoitajana.
Opas toteutettiin videomuotoisena. Oppaan laatukriteereiden toteutumista mitattiin kyselylomakkeilla. Kyselyyn vastasivat hoitajat keskusröntgenistä, lasten röntgenistä sekä foniatrian poliklinikalta. Vastauksien pohjalta videon alussa olevan tekstin taustaa muutettiin. Oppaaseen ei tehty muita muutoksia kyselyn perusteella. Opas koettiin hyväksi ja tärkeäksi. Jatkokehitysideana videomuotoisia oppaita voisi tehdä muihinkin lasten modaliteetteihin.
Lapset usein pelkäävät sairaalassa oloa. Uusi ja outo ympäristö voi jännittää. Erilaisten ohjeiden avulla lasta voidaan valmistella tulevaan tutkimukseen. Suulaen toimintafunktiotutkimuksesta ei ole ennen tehty opasta, joten Oulun yliopistollisella sairaalalla (OYS) oli tarve oppaalle. Toteutin oppaan videomuotoisena, ja se on tarkoitettu lapselle ja hänen kanssaan tutkimukseen tuleville läheisille. Opas toteutettiin yhteistyössä lasten halkiohoitajana toimivan sairaanhoitajan, lasten röntgenin röntgenhoitajien, sekä läpivalaisussa työskentelevien röntgenhoitajien kanssa.
Välittömänä tavoitteena oli, että oppaan avulla lapset ja heidän läheisensä saavat etukäteen tietoa tutkimuksesta. Tieto tulevasta tutkimuksesta voisi vähentää lapsen jännitystä. Röntgenhoitajat, radiologit ja muut tutkimukseen osallistuvat hoitohenkilöt hyötyvät oppaasta, sillä sen avulla he saavat tietoa tutkimuksen toteuttamisesta. Oppaasta hyötyvät myös opiskelijat, joille tutkimus on uusi. Pitemmällä aikavälillä oppaasta voivat hyötyä myös muut sairaalat, videon ollessa saatavilla Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin (PPSHP) internetsivuilla sekä Terveyskylä.fi -sivustolla. Pitkän ajan kehittämistavoitteena oli, että uusintakuvaukset vähenisivät. Tutkimuksen onnistuessa hyvin, läpivalaisuaika lyhenee ja lapsen säteilyrasitus vähenee.
Omana oppimistavoitteena oli saada lisätietoa ja oppia uutta suulaen toimintafunktiotutkimuksesta, lasten säteilysuojelusta ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Tavoitteena oli oppia etsimään tietoja lähdekriittisesti sekä oppia toteuttamaan hyvä opas lasten säteilytutkimukseen. Lisäksi tavoittelin oman osaamisen syventämistä tulevana röntgenhoitajana.
Opas toteutettiin videomuotoisena. Oppaan laatukriteereiden toteutumista mitattiin kyselylomakkeilla. Kyselyyn vastasivat hoitajat keskusröntgenistä, lasten röntgenistä sekä foniatrian poliklinikalta. Vastauksien pohjalta videon alussa olevan tekstin taustaa muutettiin. Oppaaseen ei tehty muita muutoksia kyselyn perusteella. Opas koettiin hyväksi ja tärkeäksi. Jatkokehitysideana videomuotoisia oppaita voisi tehdä muihinkin lasten modaliteetteihin.