Perehdyttämisopas Best Western hotelli Savonian vastaanottoon
Lepistö-Lilja, Kirsi (2010)
Lepistö-Lilja, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva, helposti käyttöönotettava ja täydennettävissä oleva perehdyttämisopas Best Western hotelli Savonian vastaanottoon. Best Western hotelli Savonia oli työn toimeksiantaja. Hotelli Savonian vastaanoton ongelmana oli, että aikaisempaa perehdytyskansiota ei ollut olemassa. Asiat löytyivät eri kansioista, sekalaisessa järjestyksessä sekä tietokoneelta monista eri kansioista. Nopeasti tarvittava tieto löytyi hitaasti ja se vaikeutti työn tekoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saattaa kaikki tuo tieto samaan kansioon, jota kuka tahansa pystyy täydentämään.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Teorian tueksi esitettiin muutamia kysymyksiä vastaanoton työntekijöille. Tutkijan omat kokemukset vastaanottotyöstä sekä perehdyttäjänä että työntekijänä olivat tärkeitä perehdyttämisopasta kirjoittaessa. Oppaan tarkoituksena oli helpottaa ensimmäistä kertaa vastaanottoon työhön tulevaa. Tarkoitus oli myös toimia vastaanottovirkailijoiden muistin tukena sekä apuna harvoin tarvittavissa asioissa. Oppaaseen lisättiin myös ravintola- ja hotellitoimintaan liittyviä lakeja ja niiden selityksiä.
Työntekijöiden vastaukset kysymyksiin osoittivat, että perehdyttämisopasta tarvittiin varsinkin asioihin, joita jouduttiin harvemmin tekemään ja joiden oikein tekemisen joutui usein tarkistamaan. Lisäksi oppaaseen toivottiin selkeitä neuvoja, kuinka toimia ongelmatilanteissa. Myös hotellin yhteydessä toimivan ammattioppilaitoksen työssäoppimisjaksoilla olevien opiskelijoiden ohjausta varten oli toivottu liikeidean ym. kirjaamista oppaaseen.
Perehdyttämisopas Best Western hotelli Savoniaan sisältää perehdyttämisen tarkistuslistan sekä neljässä osassa olevan oppaan. Oppaasta on todennäköistä apua sekä uusille että vanhoille työntekijöille sekä opiskelijoille. Opas voi nopeuttaa työntekijöiden integroitumista työyhteisöön. Jatkotutkimuksella opasta voisi muokata niin, että sen pystyisi jakamaan pienempiin kokonaisuuksiin perehdytettävän tarpeet ja lähtökohdat huomioiden.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Teorian tueksi esitettiin muutamia kysymyksiä vastaanoton työntekijöille. Tutkijan omat kokemukset vastaanottotyöstä sekä perehdyttäjänä että työntekijänä olivat tärkeitä perehdyttämisopasta kirjoittaessa. Oppaan tarkoituksena oli helpottaa ensimmäistä kertaa vastaanottoon työhön tulevaa. Tarkoitus oli myös toimia vastaanottovirkailijoiden muistin tukena sekä apuna harvoin tarvittavissa asioissa. Oppaaseen lisättiin myös ravintola- ja hotellitoimintaan liittyviä lakeja ja niiden selityksiä.
Työntekijöiden vastaukset kysymyksiin osoittivat, että perehdyttämisopasta tarvittiin varsinkin asioihin, joita jouduttiin harvemmin tekemään ja joiden oikein tekemisen joutui usein tarkistamaan. Lisäksi oppaaseen toivottiin selkeitä neuvoja, kuinka toimia ongelmatilanteissa. Myös hotellin yhteydessä toimivan ammattioppilaitoksen työssäoppimisjaksoilla olevien opiskelijoiden ohjausta varten oli toivottu liikeidean ym. kirjaamista oppaaseen.
Perehdyttämisopas Best Western hotelli Savoniaan sisältää perehdyttämisen tarkistuslistan sekä neljässä osassa olevan oppaan. Oppaasta on todennäköistä apua sekä uusille että vanhoille työntekijöille sekä opiskelijoille. Opas voi nopeuttaa työntekijöiden integroitumista työyhteisöön. Jatkotutkimuksella opasta voisi muokata niin, että sen pystyisi jakamaan pienempiin kokonaisuuksiin perehdytettävän tarpeet ja lähtökohdat huomioiden.