Business Plan for Establishing a Café in Alajärvi
Mäki, Kirsi (2010)
Mäki, Kirsi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112054
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka perustaa yritys Suomessa ja kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma. Tutkimuskohteena oli liiketoimintasuunnitelma uuden kahvilan perustamiseksi Alajärvelle. Liiketoimintasuunnitelmia tarvitaan monesta syystä: toimimaan suuntaviivana yrityksille, auttamaan kansainvälistymisessä tai auttamaan rahoituksen saamisessa yritykselle. Kun on tietoinen siitä, mitä liiketoimintasuunnitelman tulisi sisältää teoriassa, on mahdollista luoda oma liiketoimintasuunnitelma. Yrityksen perustamiseksi Suomessa, on hyvä tietää yrityksen perustamisen vaiheet. Tämä tutkimus toimii apuna erityisesti oman yrityksen perustamista harkitseville. Teoriaosuudessa selvitetään yrityksen perustamiseen liittyviä perusasioita, sekä kuinka liiketoimintasuunnitelma tehdään. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa ihmisiä perustamaan oma yritys Suomessa antamalla teorian yrityksen perustamisesta Suomessa sekä antamalla esimerkin liiketoimintasuunnitelmasta perustamisvaiheessa olevalta yritykseltä. Tavoitteena on myös selvittää niitä eriäväisyyksiä liiketoimintasuunnitelmissa, jotka kuuluvat eri maissa toimiville yrityksille. Empiirinen tutkimus sisältää markkinatutkimuksen asiakkaiden löytämiseksi kahvilalle Alajärvellä, liiketoimintasuunnitelmien vertailun sekä itse liiketoimintasuunnitelman Alajärvelle perustettavalle kahvilalle. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Alajärveläiset vastasivat kyselyyn valmiilla vaihtoehdoilla, jotta vastausprosentti joka vaihtoehdolle on pystytty laskemaan. Tulokset osoittivat, että uudelle kahvilalle Alajärvellä riittäisi asiakkaita ja liiketoimintasuunnitelma kirjoitettiin perustuen tehtyyn markkinatutkimukseen ja vertailtujen liiketoimintasuunnitelmien sisältöön. Kahvilan omistajia Suomessa ja Italiassa haastateltiin avoimilla kysymyksillä heidän liiketoimintasuunnitelmistaan syvemmän näkemyksen saavuttamiseksi. Tulokset osoittivat eroavaisuudet liiketoimintasuunnitelmissa pieniksi.