Hahmosuunnittelu Source Engine -pelimoottorille
Korpilaakso, Joonas (2010)
Korpilaakso, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia videopelien hahmosuunnittelua nykypäivänä ja selvittää mitä eri työvaiheita hahmosuunnittelu pitää sisällään sekä suunnitella ja toteuttaa pelihahmo Source Engine-pelimoottorille. Tutkimusten pohjalta suunniteltiin pelihahmo Valve Softwaren kehittämälle Source Engine-pelimoottorille. Hahmo suunniteltiin Half-Life 2-pelin modifikaatioon ”The Keep”, jonka tarinan ympärille hahmo rakennettiin. Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa pelihahmo, joka täyttää pelimoottorin vaatimukset on valmis siirrettäväksi pelimoottoriin. Työssä käytettiin apuna hahmo- ja pelisuunnittelua koskevaa kirjallisuutta. Kirjallisuuden tueksi tutkitiin hahmosuunnittelua koskevia Internetartikkeleita ja keskustelupalstoja. Kirjallisessa osuudessa käsiteltiin hahmosuunnittelun teoriaa ja hahmosuunnittelun koko prosessia sekä tutustuttiin hahmosuunnittelun toimintatapoihin ja tekniikoihin. Teorioita tutkittaessa löytyi hahmosuunnittelussa yleisesti käytössä oleva rakennusketju, jota sovellettiin toiminnallisessa osuudessa. Lähtökohtana hahmosuunnittelulle oli pelin tarina ja hahmo rakennettiin sen ympärille. Hahmosuunnittelu piti sisällään hahmon suunnitteludokumentit, konseptipiirrokset, mallinnuksen ja teksturoinnin. Suunnittelussa otettiin huomioon Source Enginen vaatimukset ja rajoitukset. Lopputuloksena syntyi Source Enginen vaatimukset täyttävä pelihahmo. Uskottavan ja toimivan pelihahmon luomisessa pohjatöiden tekeminen, ideointi ja suunnitteluprosessi ovat yhtä tärkeitä työvaiheita kuin mallintaminen ja teksturointi.