Verkkokaupan mahdollisuudet
Piilola, Ari-Pekka (2010)
Piilola, Ari-Pekka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010050
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla erilaisia verkkokaupparatkaisuja niin, että jokainen pystyy valitsemaan itselleen sopivan verkkokauppamallin. Mahdollisuuksia on monia ja väärällä valinnalla koko projekti voi hankaloitua tai epäonnistua kokonaan.
Tutkimuksessa kerrotaan, miten verkkokaupasta annetaan hyvä kuva ulkomaailmaan ja miten verkkokaupasta saa elävän näköisen. Verkkokaupan tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon asiakkaita ja liikevaihtoa.
Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään, miten asiakkaat liikkuvat verkkokaupoissa. Kysely tehtiin konkreettisesti vierestä seuraamalla. Tällä menetelmällä saadaan selvin kuva ihmisten toimintatavoista.
Tutkimuksen lopputuloksena oli kattava tieto verkkokaupan onnistumiseen vaadittavista osioista. Käyttöliittymä- ja graafinen suunnittelu on elinehto toimivalla verkkokaupalla. Lähtökohtana on, että verkkokauppa tehdään asiakkaita varten. Tämän tiedon muistaminen auttaa jo pitkälle eteenpäin.
Tutkimuksessa kerrotaan, miten verkkokaupasta annetaan hyvä kuva ulkomaailmaan ja miten verkkokaupasta saa elävän näköisen. Verkkokaupan tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon asiakkaita ja liikevaihtoa.
Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään, miten asiakkaat liikkuvat verkkokaupoissa. Kysely tehtiin konkreettisesti vierestä seuraamalla. Tällä menetelmällä saadaan selvin kuva ihmisten toimintatavoista.
Tutkimuksen lopputuloksena oli kattava tieto verkkokaupan onnistumiseen vaadittavista osioista. Käyttöliittymä- ja graafinen suunnittelu on elinehto toimivalla verkkokaupalla. Lähtökohtana on, että verkkokauppa tehdään asiakkaita varten. Tämän tiedon muistaminen auttaa jo pitkälle eteenpäin.