Antellin brändimielikuvan kehittäminen Instagramissa
Keskimaa, Tiia; Järvelä, Suvi (2019)
Keskimaa, Tiia
Järvelä, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904064495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904064495
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimii Katri Antell Oy. Aiheen päätimme yhdessä toimeksiantajan kanssa meidän mielenkiinnon kohteitamme hyväksikäyttäen. Toimeksiantaja halusi kehittää heidän Instagram-markkinointiaan ja selvittää, millainen heidän brändimielikuvansa on kuluttajien keskuudessa. Yhdistimme nämä aiheet ja Instagram nousi pääotsikoksi. Teimme opinnäytetyöhömme kyselytutkimuksen siitä, millaisena kuluttajat näkevät Antellin brändin tällä hetkellä. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa Antellille ohjeita, kuinka he voivat kehittää brändimielikuvaansa Instagramin avulla. Ohjeistuksessa on myös ohjeita yleiseen Instagram-markkinoinnin parantamiseen. Taustatietona ohjeistusta varten teimme tutkimuksen, jossa selvitettiin, millainen mielikuva kuluttajilla on Antellista Oulun seudulla. Tutkimus toteutettiin paperisena kyselytutkimuksena kahdessa Antellin kahvilassa ja vastauksia saimme 76. Taustatietona käytimme myös toimeksiantajan haastattelua ja benchmarkingia. Tietoperustana etsimme perustietoa brändistä, brändin luomisesta ja kehittämisestä. Sen lisäksi haimme tietoa Instagramista sekä markkinoinnista ja brändäyksestä Instagramista. Tutkimuksessa päätulokseksi nousi se, että Antellin entinen leipomotoiminta on edelleen kuluttajien mielessä ja määrittelee brändiä. Kuluttajat mieltävät Antellin brändin myös laadukkaaksi ja oululaiseksi. Brändiä määrittelee kuluttajien keskuudessa pitkä historia ja perinteet. Tutkimuksesta saimme selville, että Antellin Instagram-tiliä seurataan vähän kuluttajien keskuudessa. Saimme kuitenkin myös kuluttajilta ehdotuksia siitä, millaista sisältöä Antellin Instagramissa haluttaisiin nähdä. Ohjeistuksessa annamme ohjeita Instagram-markkinointiin, joita olemme käsitelleet Antellin näkökulmasta. Sen tavoitteena on antaa Antellille konkreettisia ohjeita, kuinka he voivat markkinoida Instagramissa. Instagram-markkinoinnin tulee kuitenkin olla osa markkinointi- ja brändistrategiaa ja toimeksiantajan tulee tietää, miksi he haluavat markkinoida itseään Instagramissa. Opinnäytetyömme on hyödynnettävissä tulevaisuudessa Antellin Instagram-markkinointia kehittäessä. Työmme sisältää paljon erilaista tietoa Instagramista, brändäyksestä ja siitä, kuinka Instagramissa tulisi markkinoida. Tutkimuksemme tulokset näyttävät millaisena kuluttajat näkevät Antellin tällä hetkellä ja sen pohjalta Antell voi kehittää brändiään haluamaansa suuntaan