Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digistrategian jalkauttaminen muutosjohtamisen avulla PK-yrityksessä : Case: Savon Yrittäjät

Juntunen, Henri (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (905.2Kt)
Lataukset: 


Juntunen, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054464
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii digistrategian jalkauttamista muutosjohtamisen avulla pk-yrityksessä ja kehittää Savon yrittäjien YOM-palveluissa tarjottavaa koulutusta tämän teeman näkökulmasta. Tutkimus sisältää teoriaosuuden ja kvantitatiivisen tutkimuksen. Opinnäytetyö on laadittu aiheeseen liittyvien teorioiden, kirjallisuuden, mallien ja tutkimusten avulla.

Digitalisaation aiheuttama muutos ei ole vain digitalisointia, vaan se vaikuttaa kaikkiin liiketoiminnan osa alueisiin. Yrityksen digitalisaation hyödyntäminen alkaa yritysten kyvystä analysoida ja tehdä strategiatyötä, jolloin se pystyy määrittämään mitä digitalisaatio tarkoittaa yrityksen näkökulmasta. Tätä voidaan tukea YOM-palveluissa tarjottavalla koulutuksella, seminaareilla ja työpajoilla. Muutoksen keskiössä on tämän muutoksen jalkauttaminen strategiasta työntekijöiden toimintaan. Tämän takia YOM-palveluiden koulutuksissa tulee korostaa ihmisläheisen muutosjohtamisen merkitystä muutoksen onnistumiselle.

Kvantitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi survey-tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelman sähköisen kyselylomakkeen avulla ja koostui pääosin strukturoiduista kysymyksistä. Tutkimus on kokonaistutkimus, jossa perusjoukkona on YOM-palveluiden asiakkaat. Asiakkaat ovat pääsääntöisesti yrittäjiä, jotka toimivat Pohjois-Savossa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvailla, vertailla ja kartoittaa perusjoukkoa digistrategian ja muutosjohtamisen näkökulmasta.

Määrällisen tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa vastaajista piti digitalisaatiota merkittävänä ilmiönä ja kokivat sen tuovan erilaisia hyötyjä liiketoiminnalle. Toisaalta digitalisaatio oli huomioitu vain 67 prosentissa strategioista, jonka vuoksi sen hyödyntäminen voi olla haastavaa.
 
This thesis examines how to implement the digital strategy through management of change in an SME. Furthermore, the research focuses on the enterprise learns and thrives -services (YOM in Finnish) and develops this service provision from the respective point of view. The thesis report comprises a theoretical part and a quantitative study. As far as the frame of reference is concerned, the thesis project is based on the related theories, literature, models and research.

The change caused by digitalization is not just digitizing elements, but it has implications on all parts of the business. Firstly, the company starts utilizing the digitalization with a strategic analysis and strategic management in order to determine what digitalization means from the company’s perspective. This can be supported by training, seminars and workshops provided by the enterprise learns and thrives initiative ie YOM services. The core of the change manifests itself in the implementation of the transformation from strategy to employee activity. For this reason, training in YOM services should emphasize the importance of human-centered change management to ensure successful change.

Quantitative research methods were employed when conducting a survey included in this study. The survey was carried out using the Webropol online survey tool and it mainly consisted of structured questions. The survey was a comprehensive study, which included the population of the customers of YOM services. Their customer profile is mainly entrepreneurs who operate in Northern Savo. The primary purpose of quantitative research is to describe, compare and survey the population included in the research from the viewpoint of the digital strategy and management of change.

The research results of the quantitative study indicate that the majority of respondents considered digitalization to be a significant phenomenon and felt that it brought a wide range of benefits to the business. On the other hand, digitalization was observed and adhered to only in 67% of the strategies, thus rendering its utilization unfavourable.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste