Toiminnallinen satutunti Rovaniemen kaupungin pääkirjastossa
Kunnari, Katja (2019)
Kunnari, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904084534
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on toiminnallinen satutunti ja toimeksiantaja on Rovaniemen kaupungin pääkirjasto. Työn tavoitteena oli suunnitella ja järjestää toiminnallinen satutunti kirjastossa päiväkoti-ikäisille lapsille. Satutunnit pidettiin tammikuussa 2019 Rovaniemen kaupungin pääkirjaston lastenosastolla.
Opinnäytetyön tietoperustana tarkastellaan ensin, mitä sadut ovat ja mitä satutuntiin kuuluu. Sen jälkeen tarkastellaan satutuntien hyötyjä ja arvoja. Työn toiminnalliseen osuuteen kuuluu satutunnin suunnittelu ja järjestäminen kirjastossa. Osuuteen liittyy myös satutunneista raportoiminen.
Kirjojen täytyy olla sopivan pituisia satutunneille ja kirjat eivät saa olla liian pitkiä, koska silloin lapset eivät välttämättä jaksa kuunnella koko aikaa. Antamalla lasten valita ensimmäinen kirja, he voivat lähteä satutuntiin mukaan eri tavalla, kuin silloin, jos itse valitset ensimmäisen kirjan. Yleisön käyttäytymistä ja määrää ei voi ennustaa etukäteen, mutta erilaisia tilanteita voi käydä itse mielessä läpi. Sen avulla sitten miettiä, miten eri tilanteet voi hoitaa.
Opinnäytetyön tietoperustana tarkastellaan ensin, mitä sadut ovat ja mitä satutuntiin kuuluu. Sen jälkeen tarkastellaan satutuntien hyötyjä ja arvoja. Työn toiminnalliseen osuuteen kuuluu satutunnin suunnittelu ja järjestäminen kirjastossa. Osuuteen liittyy myös satutunneista raportoiminen.
Kirjojen täytyy olla sopivan pituisia satutunneille ja kirjat eivät saa olla liian pitkiä, koska silloin lapset eivät välttämättä jaksa kuunnella koko aikaa. Antamalla lasten valita ensimmäinen kirja, he voivat lähteä satutuntiin mukaan eri tavalla, kuin silloin, jos itse valitset ensimmäisen kirjan. Yleisön käyttäytymistä ja määrää ei voi ennustaa etukäteen, mutta erilaisia tilanteita voi käydä itse mielessä läpi. Sen avulla sitten miettiä, miten eri tilanteet voi hoitaa.