Tyylittely 3D-grafiikassa
Hakkarainen, Sakari (2010)
Hakkarainen, Sakari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512179
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tyyliteltyä 3D-animaatiota. Ideana oli saada aikaan tuotantolinja, jonka avulla tyylitellyn animaation tekeminen 3D-grafiikan tekniikoita hyväksikäyttäen olisi helppoa ja nopeaa. Läpikäydyt aiheet ovat hahmon mallinnus ja teksturointi, animointi sekä lopullisen ulkoasun luominen. Mukana on myös video, josta näkee tekniikoiden toimivuutta liikkeessä, sekä selkeytän asioita joita tekstillä ja kuvilla on vaikea tuoda esiin.
Työssä vertaillaan tekniikoita niin perinteisemmän 3D-animaation kuin käsin piirretyn animaation parista, sekä tutkitaan mitkä tekniikat sopivat parhaiten halutun ilmeen aikaansaamiseksi. Parhaiden tekniikoiden löydyttyä voitiin tehdä johtopäätöksiä siitä millä tavalla animaation tuotannossa tietyt asiat pitää ottaa huomioon.
Lopuksi voitiin todeta, että animaatio koostuu lopulta aina vain kuvista, ja niiden luominen on käytettyä tekniikkaa tärkeämpää. Tämän takia animaatio kannattaa luoda kätevimpiä tekniikoita käyttäen, olivat ne sitten mistä animaatiotyylistä tahansa lähtöisin. Tekniikoiden yhteistä käyttöä siis suositellaan.
Työssä vertaillaan tekniikoita niin perinteisemmän 3D-animaation kuin käsin piirretyn animaation parista, sekä tutkitaan mitkä tekniikat sopivat parhaiten halutun ilmeen aikaansaamiseksi. Parhaiden tekniikoiden löydyttyä voitiin tehdä johtopäätöksiä siitä millä tavalla animaation tuotannossa tietyt asiat pitää ottaa huomioon.
Lopuksi voitiin todeta, että animaatio koostuu lopulta aina vain kuvista, ja niiden luominen on käytettyä tekniikkaa tärkeämpää. Tämän takia animaatio kannattaa luoda kätevimpiä tekniikoita käyttäen, olivat ne sitten mistä animaatiotyylistä tahansa lähtöisin. Tekniikoiden yhteistä käyttöä siis suositellaan.