Sisäisen laadun parantaminen lasertuotantoon erikoistuneessa yrityksessä: Veslatec Oy
Alanen, Maarit (2019)
Alanen, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Veslatec Oy:n sisäisen laadun parantaminen. Veslatec Oy on lasertuotantoon keskittynyt huipputeknologiayritys, joka on erikoistunut hienomekaanisten osien valmistukseen. Tuotteet ovat usein pienempiä tuotantoeriä prototyyppeihin ja tuotekehittelyyn. Tämän työn tarkoituksena oli löytää syitä yrityksen ajoittaisille laatuongelmille ja keksiä ratkaisuja ongelmien poistamiseen ja niistä aiheutuneiden haittojen minimoimiseen. Työn luonteen takia virheitä saattaa tapahtua, joten laatupoikkeamia ei täysin pysty poistamaan prosessista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli keksiä ratkaisuja siihen, että laatupoikkeamista aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa yritykselle, sen asiakkaille ja muille sidosryhmille.
Tiedon keruu tapahtui toimeksiantaja yrityksessä. Teoriatietoa on hankittu laatuun liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista. Tämän työn tuloksena kehitetyt toimintamallit laadun parantamiseen liittyen perustuvat tunnettuihin laadunhallintamenetelmiin, joista on muokattu Veslatec Oy:n tarpeisiin sopivat menetelmät. Tässä työssä perehdytään myös Lean-toimintastrategiaan, koska se liittyy vahvasti laatuun ja, koska yritys haluaa toimia Lean-oppien mukaisesti.
Merkittävimmät kehityskohteet olivat laatuongelmien syiden analysointi ja seurausten minimointi erilaisia menetelmiä hyödyntäen. Eräs käytetty menetelmä oli ongelmien juurisyiden selvittäminen ”viisi kertaa miksi”-menetelmän avulla. Laatuongelmien syiden selvittämisen jälkeen oli tarpeellista kehittää toimintatavat tuote-erien tarkastamiseen ja laatupoikkeamien dokumentoimiseen. Tuote-erien tarkastamisen avulla yritys pystyy reagoimaan laatupoikkeamiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Laatupoikkeamien dokumentoimisen avulla ongelmat saadaan näkyväksi, jolloin virheistä voidaan oppia ja luodaan edellytykset toiminnan jatkuvaan parantamiseen. Tutkimustyön tuloksena yrityksen käyttöön jää laatuopas, jonka tarkoituksena on antaa yritykselle keinoja sisäisen laadun parantamiseen ja tehdä laadusta asia, mikä on jokaisen työyhteisön jäsenen vastuulla. The purpose of this thesis was to improve the internal quality of Veslatec Oy. Veslatec Oy is a high-technology company focused on laser production. They are specializing in the manufacture of fine mechanical parts and the products are often smaller production batches for prototypes and product development. The purpose of this work was to find the reasons for intermittent quality problems of the company and to come up with solutions to eliminate problems and minimize the harm caused. Due to the nature of the work, errors can occur, so quality deviations cannot be completely removed from the process. The purpose of the thesis was to invent solutions to minimize the inconvenience of quality deviations for the company, its customers and other stakeholders.
The data collection was done in the company. The theoretical knowledge was obtained from literature on quality, articles and standards. The results of this work were developed based on well-known quality management methods, which have been adapted to the needs of Veslatec Oy. This work also discusses the lean strategy because it is strongly related to quality and because the company wants to act according to the lean methods.
The most significant development targets were to analyze the causes of the quality problems and minimize the consequences by using different methods. One of the methods used was to identify the root causes of the problems using the “five times why” -method. Following the clarification of the causes of the quality problems, it was necessary to develop procedures for the verification of batches of products and the documentation of quality deviations. By checking product batches, the company can react to quality deviations at the earliest possible stage. The documentation of quality deviations helps to make the problems visible, so that mistakes can be learnt from, and the conditions are created to continuously improve the operation. As a result of this research, a quality guide remains available to the company to provide the company tools to improve the internal quality and to make it a responsibility of every member of the working community.
Tiedon keruu tapahtui toimeksiantaja yrityksessä. Teoriatietoa on hankittu laatuun liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista. Tämän työn tuloksena kehitetyt toimintamallit laadun parantamiseen liittyen perustuvat tunnettuihin laadunhallintamenetelmiin, joista on muokattu Veslatec Oy:n tarpeisiin sopivat menetelmät. Tässä työssä perehdytään myös Lean-toimintastrategiaan, koska se liittyy vahvasti laatuun ja, koska yritys haluaa toimia Lean-oppien mukaisesti.
Merkittävimmät kehityskohteet olivat laatuongelmien syiden analysointi ja seurausten minimointi erilaisia menetelmiä hyödyntäen. Eräs käytetty menetelmä oli ongelmien juurisyiden selvittäminen ”viisi kertaa miksi”-menetelmän avulla. Laatuongelmien syiden selvittämisen jälkeen oli tarpeellista kehittää toimintatavat tuote-erien tarkastamiseen ja laatupoikkeamien dokumentoimiseen. Tuote-erien tarkastamisen avulla yritys pystyy reagoimaan laatupoikkeamiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Laatupoikkeamien dokumentoimisen avulla ongelmat saadaan näkyväksi, jolloin virheistä voidaan oppia ja luodaan edellytykset toiminnan jatkuvaan parantamiseen. Tutkimustyön tuloksena yrityksen käyttöön jää laatuopas, jonka tarkoituksena on antaa yritykselle keinoja sisäisen laadun parantamiseen ja tehdä laadusta asia, mikä on jokaisen työyhteisön jäsenen vastuulla.
The data collection was done in the company. The theoretical knowledge was obtained from literature on quality, articles and standards. The results of this work were developed based on well-known quality management methods, which have been adapted to the needs of Veslatec Oy. This work also discusses the lean strategy because it is strongly related to quality and because the company wants to act according to the lean methods.
The most significant development targets were to analyze the causes of the quality problems and minimize the consequences by using different methods. One of the methods used was to identify the root causes of the problems using the “five times why” -method. Following the clarification of the causes of the quality problems, it was necessary to develop procedures for the verification of batches of products and the documentation of quality deviations. By checking product batches, the company can react to quality deviations at the earliest possible stage. The documentation of quality deviations helps to make the problems visible, so that mistakes can be learnt from, and the conditions are created to continuously improve the operation. As a result of this research, a quality guide remains available to the company to provide the company tools to improve the internal quality and to make it a responsibility of every member of the working community.