Alvar-palvelu kotihoidossa: Teknologia osana asiakkaan kohtaamista ja kuntoutumista Vaasan kaupungin kotihoidossa
Ritari, Netta (2019)
Ritari, Netta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094637
Tiivistelmä
Suomen väestörakenne on ikääntymässä. Tavoitteena on, että iäkäs väestö voisi asua omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Tämän tavoitteen toteutumiseksi on investoitava terveen ja toimintakykyisen vanhuuden edistämiseen sekä kuntoutuksen lisäämiseen ja monimuotoistamiseen. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilöstön työtehtäviä. Vaasan kaupungin kotihoito on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.
Alvar-palvelumallissa asiakkaille asennetaan kotiin tabletti, jonka välityksellä tehdään asiakkaan luo kotihoidon käynti.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kotihoidon Alvar-palvelun toimintaa ja hoitajien työnkuvaa sekä kerätä tietoa uudesta toiminnasta. Tarkoituksena oli tarkastella hoitajien kokemuksia ja kartoittaa heidän mielipiteitään siitä minkälaisia kehittämistarpeita toiminnalla mahdollisesti on. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimintaa tulevaisuutta varten. Tutkimus oli kvalitatiivinen teemahaastattelututkimus. Haastateltavina oli kuusi Alvar-palvelussa toimivaa hoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan teknologian käyttöönotto Vaasan kaupungin kotihoidossa on vaikuttanut positiivisesti hoitohenkilökuntaan ja hoitotyön laatuun. Asiakkaat ovat teknologian välityksellä saaneet kotiinsa kaikkia kuntoutuksen muotoja ja heidän hyvinvointinsa on kaikilla osa-alueilla lisääntynyt. Asiakkaiden kohtaaminen teknologian välityksellä koettiin laadukkaaksi, asiakaslähtöiseksi ja autonomiaa kunnioittavaksi. Havainnointiin teknologian välityksellä koettiin liittyvän haasteita. Kehitettävää olisi palvelun laajuudessa ja sujuvuudessa. Henkilöstöön liittyviä kehityskohteita olivat työtilat, henkilökunnan vähyys ja työvuorot sekä kotihoidossa olevat ennakkoasenteet, muutosvastarinta ja informaationkulun ongelmat. Tutkimustuloksista voidaan nähdä, millaisia vaikutuksia teknologian käyttöönotolla on ollut hoitohenkilökunnalle ja asiakkaille. Tuloksia voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan palvelun kehittämistä.
Alvar-palvelumallissa asiakkaille asennetaan kotiin tabletti, jonka välityksellä tehdään asiakkaan luo kotihoidon käynti.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kotihoidon Alvar-palvelun toimintaa ja hoitajien työnkuvaa sekä kerätä tietoa uudesta toiminnasta. Tarkoituksena oli tarkastella hoitajien kokemuksia ja kartoittaa heidän mielipiteitään siitä minkälaisia kehittämistarpeita toiminnalla mahdollisesti on. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimintaa tulevaisuutta varten. Tutkimus oli kvalitatiivinen teemahaastattelututkimus. Haastateltavina oli kuusi Alvar-palvelussa toimivaa hoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan teknologian käyttöönotto Vaasan kaupungin kotihoidossa on vaikuttanut positiivisesti hoitohenkilökuntaan ja hoitotyön laatuun. Asiakkaat ovat teknologian välityksellä saaneet kotiinsa kaikkia kuntoutuksen muotoja ja heidän hyvinvointinsa on kaikilla osa-alueilla lisääntynyt. Asiakkaiden kohtaaminen teknologian välityksellä koettiin laadukkaaksi, asiakaslähtöiseksi ja autonomiaa kunnioittavaksi. Havainnointiin teknologian välityksellä koettiin liittyvän haasteita. Kehitettävää olisi palvelun laajuudessa ja sujuvuudessa. Henkilöstöön liittyviä kehityskohteita olivat työtilat, henkilökunnan vähyys ja työvuorot sekä kotihoidossa olevat ennakkoasenteet, muutosvastarinta ja informaationkulun ongelmat. Tutkimustuloksista voidaan nähdä, millaisia vaikutuksia teknologian käyttöönotolla on ollut hoitohenkilökunnalle ja asiakkaille. Tuloksia voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan palvelun kehittämistä.