Pelihahmon toteuttaminen
Heikkinen, Senja (2010)
Heikkinen, Senja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112047
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin pelihahmo lähtien liikkeelle suunnittelusta ja käyden läpi mallinnusprosessia aina valmiiseen reaaliaikaisessa ohjelmassa toimivaan hahmomalliin asti. Tavoitteena oli tutkia, mitä kaikkea on otettava huomioon, kun rakennetaan hahmomallia reaaliaikaiseen pelimoottoriin, joka tässä opinnäytetyössä oli
Unreal 3.
Ohjelmat, joita opinnäytetyön teossa pääasiassa käytettiin, olivat Autodesk 3Dsmax mallintamiseen, Autodesk Mudbox tiheäverkostoisen mallin veistämiseen, Adobe Photoshop tekstuurien tekoon ja Unreal Development Kit reaaliaikaisen version kokoamiseen.
Suunnitteluvaiheessa tutkin, mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon ennen mallinnusvaiheen aloittamista. Mallinnusvaiheesta kävin läpi, kuinka rakensin hahmomallin päämääränä tietty polygoniraja. Kerron myös UV-kartoituksesta ja teksturoinnista ja hieman luuranko-mallin rakentamisesta. Lopuksi kasasin hahmon Unreal 3:n Unreal Development Kit editorin sisällä toimivaksi reaaliaikaiseksi hahmomalliksi.
Lopputuotoksena liitteenä on asennusohjelma, joka asentaa tiedoston, jossa hahmoa voi tarkastella reaaliajassa.
Unreal 3.
Ohjelmat, joita opinnäytetyön teossa pääasiassa käytettiin, olivat Autodesk 3Dsmax mallintamiseen, Autodesk Mudbox tiheäverkostoisen mallin veistämiseen, Adobe Photoshop tekstuurien tekoon ja Unreal Development Kit reaaliaikaisen version kokoamiseen.
Suunnitteluvaiheessa tutkin, mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon ennen mallinnusvaiheen aloittamista. Mallinnusvaiheesta kävin läpi, kuinka rakensin hahmomallin päämääränä tietty polygoniraja. Kerron myös UV-kartoituksesta ja teksturoinnista ja hieman luuranko-mallin rakentamisesta. Lopuksi kasasin hahmon Unreal 3:n Unreal Development Kit editorin sisällä toimivaksi reaaliaikaiseksi hahmomalliksi.
Lopputuotoksena liitteenä on asennusohjelma, joka asentaa tiedoston, jossa hahmoa voi tarkastella reaaliajassa.