Vaatetusalan yrityksen valikoiman kehittäminen : Case: Malou C Clothing Companion Oy.
Koskimäki, Henna (2019)
Koskimäki, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904094675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka Malou C Clothing Companionin valikoimaa voisi parantaa mahdollisimman kustannustehokkaaksi tulevia sesonkeja ajatellen. Tavoite on, että lähes jokainen tuote myytäisiin täydellä hinnalla eikä valikoimajaksojen sisälle tai välille jäisi alennettavia tuotteita. Tutkimuksen tulosten pohjalta oli tarkoitus tehdä Malou C:lle valikoiman kehitysehdotus.
Koska ennakoivassa ostoprosessissa tilaukset on tehtävä noin puoli vuotta ennen tuotteiden saapumista kauppoihin ja virhemarginaali on suuri, on valikoiman suunnitteluun sekä kysynnän ja kuluttajakäyttäytymisen ennakointiin panostaminen ensiarvoista. Tutkimuksessa analysoidaan valikoimasuunnittelun prosessin vaiheita ja kohderyhmälähtöistä ostamista. Työssä sivutaan ostotoimintaa, koska se liittyy valikoimasuunnitteluun oleellisesti.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin Malou C:n työntekijöitä sekä omistajaa, joka vastaa myös yrityksen ostoista. Muita työssä käytettäviä tutkimusmetodeja ovat havainnointi, toimeksiantajan myyntiraporttien, tuotetietojen ja muiden dokumenttien analysointi, sekä aihetta käsittelevän kirjallisuuden tutkiminen.
Työn tuloksena syntyi valikoiman kehitysehdotus, joka perustuu tutkimuksen pohjalta saatuihin tietoihin. Kehitysehdotus visioi, miten valikoimasta voi saada monipuolisen, kustannustehokkaan ja loppukäyttäjäryhmää mahdollisimman hyvin palvelevan. Malou C pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia tulevien sesonkien valikoiman suunnittelussa. Työstä voivat hyötyä myös muut vaatetusalan yritykset, jotka ovat aloittamassa toimintaansa tai etsivät inspiraatiota yrityksensä nykyisen valikoiman kehittämiseen.
Koska ennakoivassa ostoprosessissa tilaukset on tehtävä noin puoli vuotta ennen tuotteiden saapumista kauppoihin ja virhemarginaali on suuri, on valikoiman suunnitteluun sekä kysynnän ja kuluttajakäyttäytymisen ennakointiin panostaminen ensiarvoista. Tutkimuksessa analysoidaan valikoimasuunnittelun prosessin vaiheita ja kohderyhmälähtöistä ostamista. Työssä sivutaan ostotoimintaa, koska se liittyy valikoimasuunnitteluun oleellisesti.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin Malou C:n työntekijöitä sekä omistajaa, joka vastaa myös yrityksen ostoista. Muita työssä käytettäviä tutkimusmetodeja ovat havainnointi, toimeksiantajan myyntiraporttien, tuotetietojen ja muiden dokumenttien analysointi, sekä aihetta käsittelevän kirjallisuuden tutkiminen.
Työn tuloksena syntyi valikoiman kehitysehdotus, joka perustuu tutkimuksen pohjalta saatuihin tietoihin. Kehitysehdotus visioi, miten valikoimasta voi saada monipuolisen, kustannustehokkaan ja loppukäyttäjäryhmää mahdollisimman hyvin palvelevan. Malou C pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia tulevien sesonkien valikoiman suunnittelussa. Työstä voivat hyötyä myös muut vaatetusalan yritykset, jotka ovat aloittamassa toimintaansa tai etsivät inspiraatiota yrityksensä nykyisen valikoiman kehittämiseen.