Subdivision -mallinnus
Elo, Markus (2010)
Elo, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061512205
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee subdivision surface eli subdivision -pinta mallintamisen käytännön työtapoja. Työtavat esitellään mahdollisimman ohjelmisto riippumattomasti. Aihetta käsitellään kuvamateriaalin avulla asioita ja eri työvaiheita havainnollistamaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suomenkielistä materiaalia aiheesta aloitteleville subdivision -mallintajille, sillä sitä ei ole aiemmin tästä näkökulmasta suomen kielellä käsitelty. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös toimia edistyneemmille mallintajille muistikirjana.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osioon, yleiseen osioon ja Keltaisen kirahvin eläinystävät matinea elokuvan hahmomallinnukseen. Yleinen osio käsittelee subdivision -pintoja yleisesti sekä menetelmiä niiden hallitsemiseen poleilla ja loopeilla . Keltaisen kirahvin eläinystävien mallinnus käsittelee elokuvan hahmojen mallintamisen työmenetelmiä, esimerkkinä käytetään elokuvan hiiren mallinnusta.
Opinnäytetyöstä tärkeimmäksi asiaksi nousi polejen merkitys geometrian hallinnan kannalta. Poleilla on tärkeä rooli polygoni- ja reunasilmukoiden kulkusuunnan määrittelyssä. Mallintaessa on hyvä käyttää nelikulmaisia polygoneja ja sijoittaa polet ainoastaan paikkoihin, joissa niiden olemassa olo on välttämätöntä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suomenkielistä materiaalia aiheesta aloitteleville subdivision -mallintajille, sillä sitä ei ole aiemmin tästä näkökulmasta suomen kielellä käsitelty. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös toimia edistyneemmille mallintajille muistikirjana.
Opinnäytetyö voidaan jakaa kahteen osioon, yleiseen osioon ja Keltaisen kirahvin eläinystävät matinea elokuvan hahmomallinnukseen. Yleinen osio käsittelee subdivision -pintoja yleisesti sekä menetelmiä niiden hallitsemiseen poleilla ja loopeilla . Keltaisen kirahvin eläinystävien mallinnus käsittelee elokuvan hahmojen mallintamisen työmenetelmiä, esimerkkinä käytetään elokuvan hiiren mallinnusta.
Opinnäytetyöstä tärkeimmäksi asiaksi nousi polejen merkitys geometrian hallinnan kannalta. Poleilla on tärkeä rooli polygoni- ja reunasilmukoiden kulkusuunnan määrittelyssä. Mallintaessa on hyvä käyttää nelikulmaisia polygoneja ja sijoittaa polet ainoastaan paikkoihin, joissa niiden olemassa olo on välttämätöntä.