Lasten muodin muuttuvat markkinat : Case: BOGI
Sundell, Aleksi (2019)
Sundell, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904104734
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Stockmann Oyj:n oman lastenvaatemerkki BOGIn brändi-imagoa ja tuotteita vastaamaan nykykuluttajan arvoja ja odotuksia. Kehitystutkimuksen lähtökohtana oli sukupuolineutraalius ja se, miten malliston rakennetta voi kehittää sukupuolineutraalimpaan suuntaan. Opinnäytetyössä käytetään case-tutkimustapaa.
Saadakseni mahdollisimman monipuolisen ja kokonaisvaltaisen kuvan sukupuolineutraaliusilmiöstä lastenvaatealalla, tutkin verkkosivustoja ja kotimaisten lastenvaatebrändien visuaalista ilmettä ja mallistorakennetta. Analysoin ja havainnoin lastenvaatteiden sommittelua, värejä, kuoseja ja materiaaleja väriteorioiden ja sommittelun teorioiden näkökulmasta. Tutustuin pukeutumisen sukupuolistereotypioihin nykypäivänä ja historiassa. Perehdyin kasvatuspsykologiaan ja tyttöihin sekä poikiin kohdistuviin erilaisiin odotuksiin ja sääntöihin.
Työn lopputuloksena syntyi muutamaan suosituimpaan kotimaiseen lastenvaatemerkkiin kohdistettu analyysi, jonka avulla voi tarkastella malliston tai valikoiman sukupuolijaottuneisuutta joko mallin, värityksen, kuosin tai käytetyn materiaalin tasolla. Vertaamalla BOGIn valikoimaa näihin kilpailijoihin sain käsityksen BOGIn malliston nykytilasta sekä siitä, miten malliston rakennetta voisi kehittää.
Työn tarkoituksena on ollut herättää keskustelua lastenvaatteiden sukupuolijaottelusta ja sukupuolistereotypioista. Ennen kaikkea tarkoitus on ollut kehittää yhteistyöyrityksen lastenvaatemerkkiä nykyaikaiseksi ja tiedostavaksi brändiksi, jonka valikoima tarjoaa mahdollisimman laajan skaalan erilaisia tuotteita erilaisille lapsille. Lisäksi analysoimalla BOGIn malleja ja mallistorakennetta voidaan kehittää suunnitteluprosessin tehokkuutta ja malliston jatkuvuutta sesongista toiseen.
Saadakseni mahdollisimman monipuolisen ja kokonaisvaltaisen kuvan sukupuolineutraaliusilmiöstä lastenvaatealalla, tutkin verkkosivustoja ja kotimaisten lastenvaatebrändien visuaalista ilmettä ja mallistorakennetta. Analysoin ja havainnoin lastenvaatteiden sommittelua, värejä, kuoseja ja materiaaleja väriteorioiden ja sommittelun teorioiden näkökulmasta. Tutustuin pukeutumisen sukupuolistereotypioihin nykypäivänä ja historiassa. Perehdyin kasvatuspsykologiaan ja tyttöihin sekä poikiin kohdistuviin erilaisiin odotuksiin ja sääntöihin.
Työn lopputuloksena syntyi muutamaan suosituimpaan kotimaiseen lastenvaatemerkkiin kohdistettu analyysi, jonka avulla voi tarkastella malliston tai valikoiman sukupuolijaottuneisuutta joko mallin, värityksen, kuosin tai käytetyn materiaalin tasolla. Vertaamalla BOGIn valikoimaa näihin kilpailijoihin sain käsityksen BOGIn malliston nykytilasta sekä siitä, miten malliston rakennetta voisi kehittää.
Työn tarkoituksena on ollut herättää keskustelua lastenvaatteiden sukupuolijaottelusta ja sukupuolistereotypioista. Ennen kaikkea tarkoitus on ollut kehittää yhteistyöyrityksen lastenvaatemerkkiä nykyaikaiseksi ja tiedostavaksi brändiksi, jonka valikoima tarjoaa mahdollisimman laajan skaalan erilaisia tuotteita erilaisille lapsille. Lisäksi analysoimalla BOGIn malleja ja mallistorakennetta voidaan kehittää suunnitteluprosessin tehokkuutta ja malliston jatkuvuutta sesongista toiseen.