Yrittäjyyden opinpolut taideteollisuusalan ammatillisessa koulutuksessa: Osuuskunnasta tulevaisuuden yrittäjäksi
Tammikari, Satu (2018)
Tammikari, Satu
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904114860
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön näkökulma tulee omasta työstäni yrittäjyyskoordinaattorina luovilla aloilla. Opinnäytetyön toimintaympäristön toimijoita ovat itseni lisäksi taideteollisuusalan kouluttajat, Osuuskunta Versotaan Jkl, taideteollisuusalan osuuskunnan jäsenet sekä työorganisaationi Gradia Jyväskylä.
Vaikuttimena työn syntyyn on ammatillisen toisen asteen koulutuksen reformi sekä uudet tutkinnon perusteet taideteollisuusalan perustutkintoon. Reformin myötä tulisi kiinnittää enemmän huomiota osaamiseen ja asiakaslähtöisyyteen. Uudet taideteollisuusalan perustutkinnon perusteet mahdollistavat entistä laajemman ammatillisen osaamisen kuin edeltäjänsä. Tutkinto antaa mahdollisuuden kehittää koulutusta vastaamaan paremmin tulevaisuuden työelämän tarpeita.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on millaisella toimintamallilla osuuskunta toimisi oppimisympäristönä, jotta se tukisi taideteollisuusalan ammattilaisen tulevaisuuden haasteita?
Tavoitteena on kehittää toimintamalli taideteollisuusalalle, jossa opiskelijat pääsisivät testaamaan omaa yritysideaansa osana opintojaan ja verkostoitumaan tulevaisuuden yrittäjyyskenttään.
Taideteollisuusalan monimuotoisuus asettaa haasteita termistön käytöllä, mitä eroa on käsi- ja taideteollisuudella, taidekäsityöllä, taideteollisuudella ja muotoilulla? Kaikki nämä ovat luovien alojen termistöä, joita käytetään sekaisin, termistö ei ole vakiintunut. Tässä työssä käytän pääsääntöisesti taideteollisuus termiä, koska se on uuden tutkinnon nimessäkin.
Tulevaisuuden työelämää on vaikea ennustaa, mutta erilaiset tutkimukset ovat suuntaa antavia. Työ tulee muuttumaan niin nykyisillä opettajilla kuin tulevaisuuden ammattilaisilla, joita koulutamme. Taideteollisuusalalla yrittäjyys on vahva tulevaisuuden työllistäjä, yrittäjyyden toimintatavat monimuotoistuvat. Työelämä tulee olemaan verkostoitunutta, tarvitsemme yhteistyökykyisiä moniosaajia.
Ammatillisessa koulutussa yrittäjyyttä kyllä korostetaan, mutta käytännön toimintaa yrittäjyydessä tulee kehittää. Toimintamallissa yrittäjyyden opinpolut on suunniteltu ajateltuna tulevaisuuden ammatteja. Tarkoituksena on selkeyttää ja helpottaa opintojen tavoitteiden asettelua tulevaissuuden suhteen. Artesaani tutkinto-nimikkeenä ei ohjaa selkeästi mihinkään ammattiin ja siksi tulevaisuuden työtehtävät eivät hahmoitu
selkeästi. Opinpolkujen tavoite on mahdollistaa mielekkään ja tulevaisuuteen suuntaavat oppimispolun, jossa osaaminen kehittyy tavoitteellisesti.
Vaikuttimena työn syntyyn on ammatillisen toisen asteen koulutuksen reformi sekä uudet tutkinnon perusteet taideteollisuusalan perustutkintoon. Reformin myötä tulisi kiinnittää enemmän huomiota osaamiseen ja asiakaslähtöisyyteen. Uudet taideteollisuusalan perustutkinnon perusteet mahdollistavat entistä laajemman ammatillisen osaamisen kuin edeltäjänsä. Tutkinto antaa mahdollisuuden kehittää koulutusta vastaamaan paremmin tulevaisuuden työelämän tarpeita.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on millaisella toimintamallilla osuuskunta toimisi oppimisympäristönä, jotta se tukisi taideteollisuusalan ammattilaisen tulevaisuuden haasteita?
Tavoitteena on kehittää toimintamalli taideteollisuusalalle, jossa opiskelijat pääsisivät testaamaan omaa yritysideaansa osana opintojaan ja verkostoitumaan tulevaisuuden yrittäjyyskenttään.
Taideteollisuusalan monimuotoisuus asettaa haasteita termistön käytöllä, mitä eroa on käsi- ja taideteollisuudella, taidekäsityöllä, taideteollisuudella ja muotoilulla? Kaikki nämä ovat luovien alojen termistöä, joita käytetään sekaisin, termistö ei ole vakiintunut. Tässä työssä käytän pääsääntöisesti taideteollisuus termiä, koska se on uuden tutkinnon nimessäkin.
Tulevaisuuden työelämää on vaikea ennustaa, mutta erilaiset tutkimukset ovat suuntaa antavia. Työ tulee muuttumaan niin nykyisillä opettajilla kuin tulevaisuuden ammattilaisilla, joita koulutamme. Taideteollisuusalalla yrittäjyys on vahva tulevaisuuden työllistäjä, yrittäjyyden toimintatavat monimuotoistuvat. Työelämä tulee olemaan verkostoitunutta, tarvitsemme yhteistyökykyisiä moniosaajia.
Ammatillisessa koulutussa yrittäjyyttä kyllä korostetaan, mutta käytännön toimintaa yrittäjyydessä tulee kehittää. Toimintamallissa yrittäjyyden opinpolut on suunniteltu ajateltuna tulevaisuuden ammatteja. Tarkoituksena on selkeyttää ja helpottaa opintojen tavoitteiden asettelua tulevaissuuden suhteen. Artesaani tutkinto-nimikkeenä ei ohjaa selkeästi mihinkään ammattiin ja siksi tulevaisuuden työtehtävät eivät hahmoitu
selkeästi. Opinpolkujen tavoite on mahdollistaa mielekkään ja tulevaisuuteen suuntaavat oppimispolun, jossa osaaminen kehittyy tavoitteellisesti.