Prosessijohtaminen Lean-johtamisfilosofian näkökulmasta
Tuomaala, Lauri (2019)
Tuomaala, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904165426
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin Raahessa SSAB:lla vuosien 2018–2019 välisenä aikana. Opinnäytetyössä selvitettiin Meroxin toimintojen nykytilaa ja pohdittiin ongelmia, jotka koskevat tuotannon ohjausmalleja ja prosessien kehittämistä. Aihe oli rajattu koskemaan kierrätysterästä ja sen toimitusketjua. Nykytilan selvityksen perusteella etsittiin ongelmakohtia Meroxin toiminnassa ja mahdollisia kehitysehdotuksia tai -toimenpiteitä. Työn teoriapohjana olivat prosessijohtaminen ja Lean-filosofia.
Teoriapohja kerättiin lähdekirjallisuuksista ja keskusteluista. Aiheista löytyikin jo tutkittua tietoutta hyvin paljon. Tutkimusotteena käytettiin tapaustutkimusta ja tutkimuksen eteneminen ja menetelmät kuvattiin prosessikaavioina. Menetelmissä kerrottiin, kuinka aineistoa hankittiin ja miten se peilattiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen teoriapohjan tarkoituksena oli löytää työkaluja nykytilan kuvaukseen, toiminnan kehittämiseen ja arviointiin. Lisäksi tutkimuksessa haettiin laaja-alaista näkemystä nykyisistä johtamismalleista Lean-filosofian pohjalta.
Lean-filosia ja SSAB-one pyrkivät resurssitehokkuuden sijaan virtaustehokkuuteen. Tämä vaatii hyvän tietämyksen nykytilasta. Kaikkia ongelmia ei välttämättä tiedetä, mutta on tärkeää yrittää tuoda ongelmat näkyviksi, jotta juurisyihin voidaan puuttua. Pahimmassa tapauksessa korjataan ongelmia, jotka vain tulevat esiin jossakin toisessa prosessin vaiheessa.
Virtaustehokkuuden parantamiseksi prosessien ohjaustapojen tulee olla sekä asiakasvastaavilla että prosessinomistajilla tiedossa, jotta prosesseja ei ohjata useista eri pisteistä. Tällä opinnäytetyöllä haetaan selkeyttä myös kierrätysterästuotantoprosessien ohjaustapaan. Prosessi- ja asiakasvastuualueiden selkeytys tuotanto-organisaatiossa on tehty aikaisemmin Meroxilla.
Toimintojen nykytilankuvaus on ensimmäinen tavoite tutkimukselle. Tämä vaatii kuvauksen pääprosesseista ja siitä kuinka niitä ohjataan. Lisäksi tulee kuvata pääprosessien tukiprosessit, jotta voidaan arvioida koko toimitusketjua asiakkaalle lisäarvoa tuottavana osana. Tämä mahdollistaa prosessin kehittämisen ohjauksen näkökulmasta, mutta ilman kunnollisia prosessitiimiä kehitystyöt jäävät koskemaan vain osaa prosesseista ilman kokonaisuuden tunnistamista.
Teoriapohja kerättiin lähdekirjallisuuksista ja keskusteluista. Aiheista löytyikin jo tutkittua tietoutta hyvin paljon. Tutkimusotteena käytettiin tapaustutkimusta ja tutkimuksen eteneminen ja menetelmät kuvattiin prosessikaavioina. Menetelmissä kerrottiin, kuinka aineistoa hankittiin ja miten se peilattiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen teoriapohjan tarkoituksena oli löytää työkaluja nykytilan kuvaukseen, toiminnan kehittämiseen ja arviointiin. Lisäksi tutkimuksessa haettiin laaja-alaista näkemystä nykyisistä johtamismalleista Lean-filosofian pohjalta.
Lean-filosia ja SSAB-one pyrkivät resurssitehokkuuden sijaan virtaustehokkuuteen. Tämä vaatii hyvän tietämyksen nykytilasta. Kaikkia ongelmia ei välttämättä tiedetä, mutta on tärkeää yrittää tuoda ongelmat näkyviksi, jotta juurisyihin voidaan puuttua. Pahimmassa tapauksessa korjataan ongelmia, jotka vain tulevat esiin jossakin toisessa prosessin vaiheessa.
Virtaustehokkuuden parantamiseksi prosessien ohjaustapojen tulee olla sekä asiakasvastaavilla että prosessinomistajilla tiedossa, jotta prosesseja ei ohjata useista eri pisteistä. Tällä opinnäytetyöllä haetaan selkeyttä myös kierrätysterästuotantoprosessien ohjaustapaan. Prosessi- ja asiakasvastuualueiden selkeytys tuotanto-organisaatiossa on tehty aikaisemmin Meroxilla.
Toimintojen nykytilankuvaus on ensimmäinen tavoite tutkimukselle. Tämä vaatii kuvauksen pääprosesseista ja siitä kuinka niitä ohjataan. Lisäksi tulee kuvata pääprosessien tukiprosessit, jotta voidaan arvioida koko toimitusketjua asiakkaalle lisäarvoa tuottavana osana. Tämä mahdollistaa prosessin kehittämisen ohjauksen näkökulmasta, mutta ilman kunnollisia prosessitiimiä kehitystyöt jäävät koskemaan vain osaa prosesseista ilman kokonaisuuden tunnistamista.