”Pitää olla rohkea ja hakea ja mennä eteenpäin”
Siekkinen, Suvi; Takkunen, Jenni; Ylevä, Liisa (2019)
Siekkinen, Suvi
Takkunen, Jenni
Ylevä, Liisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-271-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-271-6
Tiivistelmä
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto on korkeakoulututkinto, mikä sijoittuu eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä (EQF) tasolle 7, yhdessä muiden ylempien korkeakoulututkintojen kanssa. Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tarkoitus ja tavoite on syventää ammatillista osaamista, kehittää ammattikorkeakouluja työelämälähtöisemmäksi, tukea elinikäistä oppimista sekä mahdollistaa jatkotutkintoväylä ammattikorkeakoulun käyneille. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä esitettiin: 1.) Minkälainen vaikutus tutkinnon suorittamisella on ollut työmarkkinoilla toimimiseen? 2.) Miten sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon tuoma osaaminen vastaa työelämän tarpeita? Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kohtaavatko tutkinnon tuoma osaaminen, tutkinnon suorittaneiden kokemukset omasta osaamisestaan sekä työelämän tarpeet toisensa?
Opinnäytetyössä toteutui triangulatiivinen tutkimusasetelma, mikä mahdollisti määrällisen ja laadullisen analysoinnin. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia analyysimenetelmiä ja sisällönanalyysia. Määrällinen aineisto käsiteltiin taulukkolaskentaohjelma Excelillä. Aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä tutkinnon suorittaneilta (N=529) vastausprosentin ollessa 40,6. Kyselyaineistoa täydennettiin 4 kk:n seurannalla TE-palveluiden www-sivustolla avoinna olleista työpaikkailmoituksista, joihin sosionomi (ylempi AMK) koulutuksella voisi hakea. Ilmoituksia kertyi 48 kpl. Myös julkisia tilastoja hyödynnettiin taustoittamaan opinnäytetyötä ja vertailemalla tilastoja saatuihin tuloksiin.
Tutkimustuloksia voidaan pitää niin sanotusti heikkoina signaaleina sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden työmarkkinoilla toimimisen mahdollisuuksista, mutta yleistyksiä niistä ei voida tehdä, koska kyselyn otosjoukkona oli vain tietyistä valikoiduista ammattikorkeakouluista valmistuneet. Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneilla on hyvä työllisyystilanne ja he työskentelevät pääasiassa osaamistasoaan vastaavissa työtehtävissä. Tutkimustulostemme mukaan tulee olla rohkea ja hakea työpaikkoja, joissa vaatimuksena on soveltuva ylempi ammattikorkeakoulututkinto sekä uskaltaa pyytää palkkatoive. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä tutkinnon suorittaneille, tutkintoa järjestäville oppilaitoksille sekä työelämälle ja päättäjille
Opinnäytetyössä toteutui triangulatiivinen tutkimusasetelma, mikä mahdollisti määrällisen ja laadullisen analysoinnin. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia analyysimenetelmiä ja sisällönanalyysia. Määrällinen aineisto käsiteltiin taulukkolaskentaohjelma Excelillä. Aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä tutkinnon suorittaneilta (N=529) vastausprosentin ollessa 40,6. Kyselyaineistoa täydennettiin 4 kk:n seurannalla TE-palveluiden www-sivustolla avoinna olleista työpaikkailmoituksista, joihin sosionomi (ylempi AMK) koulutuksella voisi hakea. Ilmoituksia kertyi 48 kpl. Myös julkisia tilastoja hyödynnettiin taustoittamaan opinnäytetyötä ja vertailemalla tilastoja saatuihin tuloksiin.
Tutkimustuloksia voidaan pitää niin sanotusti heikkoina signaaleina sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden työmarkkinoilla toimimisen mahdollisuuksista, mutta yleistyksiä niistä ei voida tehdä, koska kyselyn otosjoukkona oli vain tietyistä valikoiduista ammattikorkeakouluista valmistuneet. Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneilla on hyvä työllisyystilanne ja he työskentelevät pääasiassa osaamistasoaan vastaavissa työtehtävissä. Tutkimustulostemme mukaan tulee olla rohkea ja hakea työpaikkoja, joissa vaatimuksena on soveltuva ylempi ammattikorkeakoulututkinto sekä uskaltaa pyytää palkkatoive. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä tutkinnon suorittaneille, tutkintoa järjestäville oppilaitoksille sekä työelämälle ja päättäjille