Ostaisitko laskettelulasit optikolta? : Kyselytutkimus kuluttajille - mistä ja millä perusteella laskettelulaseja ostetaan
Eloranta, Jenni; Jylhänlehto, Pinja; Mäkinen, Katri (2019)
Eloranta, Jenni
Jylhänlehto, Pinja
Mäkinen, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175487
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä ja millä perusteilla kuluttajat ostavat laskettelulasinsa. Tavoitteena oli tuoda esiin optisen alan ammattilaisille kuluttajien näkökulmaa siihen, mihin asioihin kuluttajat kiinnittävät huomiota laskettelulasien ostotilanteessa. Tämän perusteella voidaan arvioida laskettelulasien myynnin ja markkinoinnin kannattavuutta optisella alalla. Vastaavaa opinnäytetyötä ei ole aiemmin toteutettu.
Työ toteutettiin määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin. Kyselylomake laadittiin verkkokyselynä Google Forms -alustalle ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa joulukuussa 2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 266 henkilöä, joista kaikki vastaukset hyödynnettiin tulosten analysoinnissa.
Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla tammikuussa 2019. Työmme kannalta ei ollut merkittävää löytää tilastollisesti merkitseviä tuloksia vaan vertailla eroja eri muuttujien välillä. Kyselytutkimuksesta löytyi kuitenkin tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Tuloksista kävi ilmi, että laskettelulasikauppa keskittyy pääosin urheiluliikkeisiin, eivätkä kuluttajat ole tietoisia laskettelulasien saatavuudesta optikkoliikkeistä. Laskettelulasien valintaan vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi nousivat laatu, kypärän ja laskettelulasien yhteensopivuus sekä hinta.
Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että optisen alan tulisi ryhdistäytyä laskettelulasien markkinoinnissa. Ongelmana on, että kuluttajat hakeutuvat laskettelulasikaupoille urheiluliikkeisiin, sillä kuluttajat eivät ole tietoisia joidenkin optikkoliikkeiden myyvän laskettelulaseja. Onnistuneella markkinoinnilla kuluttajat osaisivat hakeutua myös optisen alan liikkeisiin, jolloin optisen alan ammattilaiset voisivat tuoda enemmän esille ammattiosaamistaan silmän terveydentilaan ja linssiosaamisen liittyen, jolloin erotuttaisiin urheilukaupan myyjistä.
Työ toteutettiin määrällisen eli kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin. Kyselylomake laadittiin verkkokyselynä Google Forms -alustalle ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa joulukuussa 2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 266 henkilöä, joista kaikki vastaukset hyödynnettiin tulosten analysoinnissa.
Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla tammikuussa 2019. Työmme kannalta ei ollut merkittävää löytää tilastollisesti merkitseviä tuloksia vaan vertailla eroja eri muuttujien välillä. Kyselytutkimuksesta löytyi kuitenkin tilastollisesti merkitseviä tuloksia. Tuloksista kävi ilmi, että laskettelulasikauppa keskittyy pääosin urheiluliikkeisiin, eivätkä kuluttajat ole tietoisia laskettelulasien saatavuudesta optikkoliikkeistä. Laskettelulasien valintaan vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi nousivat laatu, kypärän ja laskettelulasien yhteensopivuus sekä hinta.
Saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että optisen alan tulisi ryhdistäytyä laskettelulasien markkinoinnissa. Ongelmana on, että kuluttajat hakeutuvat laskettelulasikaupoille urheiluliikkeisiin, sillä kuluttajat eivät ole tietoisia joidenkin optikkoliikkeiden myyvän laskettelulaseja. Onnistuneella markkinoinnilla kuluttajat osaisivat hakeutua myös optisen alan liikkeisiin, jolloin optisen alan ammattilaiset voisivat tuoda enemmän esille ammattiosaamistaan silmän terveydentilaan ja linssiosaamisen liittyen, jolloin erotuttaisiin urheilukaupan myyjistä.