Katuauton sähköjärjestelmien muutos kilpa-autokäyttöön
Ketokulta, Juho (2019)
Ketokulta, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904175501
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käsitellään katuauton muuttamista kilpa-autoksi. Työssä perehdytään pääasiassa tarvittaviin muutoksiin sähköjärjestelmissä, mutta sivutaan myös hieman muitakin muutoksia, kuten rakenteellisia muutoksia, sillä ne vaikuttavat sähköjärjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Suunnittelu ja toteutus aloitettiin heinäkuussa 2017. Kilpa-autona toimi BMW e325 M50 vuosimallia 1992. Kilpa-auto rakennettiin kilpailevaksi BMW Xtreme Cup -sarjassa. Kilpa-auton suunnittelun ja toteutuksen kannalta sarjan säännöt vaikuttivat lopputulokseen huomattavasti. Kilpa-auton omistaa Fast Fox Racing -talli. Kilpa-autoa rakentamassa oli pääasiassa kolme henkilöä, mutta maalaukset ja moottorin huolto tilattiin ulkopuolelta. Insinöörityön kirjoittaja suunnitteli ja rakensi kaikki sähköjärjestelmiin kuuluvat osiot.
Kilpa-auton rakentamisen kannalta tärkeimpiä ominaisuuksia ovat turvallisuus, kilpailukykyisyys, luotettavuus ja helppo huolettavuus. Näitä ominaisuuksia mielessä pitäen sähköjärjestelmän muutokset suunniteltiin sääntöjen puitteissa.
Käytännön toteutus muutosten rakentamisessa aiheutti vielä muutamia kompromisseja suunnitteluun. Rakentamisen suurimmat haasteet olivat budjetti ja varattu aika, sillä kilpaauton rakentaminen aloitettiin vasta noin kolme viikkoa ennen kisoja, joihin oli tarkoitus osallistua.
Lopputulos oli kuitenkin onnistunut kilpa-auto, joka onnistui kilpailemaan muutamassa kisassa kauden 2017 aikana. Sähköjärjestelmien kannalta muutos onnistui hyvin, sillä mitään isompia ongelmia ei syntynyt kisojen tai harjoitusten aikana.
Kilpa-auton rakentamisen kannalta tärkeimpiä ominaisuuksia ovat turvallisuus, kilpailukykyisyys, luotettavuus ja helppo huolettavuus. Näitä ominaisuuksia mielessä pitäen sähköjärjestelmän muutokset suunniteltiin sääntöjen puitteissa.
Käytännön toteutus muutosten rakentamisessa aiheutti vielä muutamia kompromisseja suunnitteluun. Rakentamisen suurimmat haasteet olivat budjetti ja varattu aika, sillä kilpaauton rakentaminen aloitettiin vasta noin kolme viikkoa ennen kisoja, joihin oli tarkoitus osallistua.
Lopputulos oli kuitenkin onnistunut kilpa-auto, joka onnistui kilpailemaan muutamassa kisassa kauden 2017 aikana. Sähköjärjestelmien kannalta muutos onnistui hyvin, sillä mitään isompia ongelmia ei syntynyt kisojen tai harjoitusten aikana.