Vapaa-ajan matkustajista lisää asiakasvirtaa: Case Hotel Oscar Varkaus
Immonen, Krista (2019)
Immonen, Krista
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia markkinoimista sekä syventyä erityisesti matkailu- ja ravitsemisalan markkinoimiseen. Tarkoituksena oli löytää kehitettävää opinnäytetyön toimeksiantajan eli Hotel Oscarin tämän hetkisistä markkinointikeinoista sekä markkinointitoimenpiteistä ja luoda helposti käytettävissä olevia kehitysideoita, miten vapaa-ajan matkustajien huomio saataisiin entistä paremmin herätettyä. Markkinointikeinoja muuttamalla vapaa-ajan matkustajien yöpymistä hotellissa pyritään lisäämään ympärivuotisesti enemmän, sillä tällä hetkellä suurin osa niistä tulee yöpymään hotelliin vain kesäaikaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, jossa hotellin asiakkaille luotiin kyselylomake, jonka he täyttivät vierailunsa aikana. Aihealueena kyselylomakkeessa oli vapaa-ajan matkustaminen ja tarkoituksena oli selvittää kenen kanssa asiakas yleensä vapaa-ajallaan matkustaa, minne hän matkustaa, mistä hän etsii tietoa mahdollisesta hotellista ja mitä oheispalveluita hän yleensä matkustaessaan käyttää. Kyselylomakkeen lisäksi tutkimuksessa käytettiin kahta erilaista haatattelua apuna markkinointikeinojen kehittämistyössä. Toisen tarkoituksena oli ottaa tarkemmin selvää, mikä on Hotel Oscarin nykytilanne markkinoimisen suhteen ja toisella puolestaan oli tarkoitus saada hyviä kehittämisehdotuksia ja ideoita Varkauden matkailun markkinoimisesta. Nykytilanteessa hotellin markkinoimisesta huolehtii yhteistyössä Primehotels Oy ketjun markkinointitiimi sekä hotellin oma myyntipalvelu. Selkeä ongelmakohta markkinoimisessa oli sosiaalisen median käyttäminen ja suurin osa kehitysideoista pohjautuukin niiden muokkaamiseen. Lisäksi kehitysideoita tuli niin sanoma- ja aikakauslehti markkinointiin kuin radiomainontaankin.