Larynxtuubin asentaminen : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Leivo, Iida; Määttä, Tiia-Mari; Parkkila, Laura (2019)
Leivo, Iida
Määttä, Tiia-Mari
Parkkila, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904225683
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun toimeksiantona. Toimeksiantajallamme ei ollut larynxtuubin asentamiseen liittyvää oppimateriaalia, joka olisi suunnattu hoitotyön opiskelijoille. Hengitysvajaus on tilanne, joka vaatii välittömästi hoitotoimenpiteitä. Larynxtuubi on invasiivinen keinoilmatie, jolla voidaan turvata henkilön hapensaanti ja hengitysteiden avoimuus. Nämä ovat tärkeimpiä hoitotoimenpiteitä hengitysvajauksen hoidossa. Larynxtuubin asentaminen on helpompaa kuin intubaatio ja larynxtuubin saa asentaa lääkärin lisäksi myös muut terveydenhuollon ammattilaiset.
Opinnäytetyöprojektimme tavoitteena oli tuottaa ajantasaiseen, luotettavaan ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva käytännönläheinen opetusvideo. Annoimme projektimme tuotoksen Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön ja sitä kautta mahdollistamme yhteistyökumppanimme opetuksen kehittymisen sekä osaamisen siirtymisen tulevien hoitotyön ammattilaisten kautta myös työelämään. Opetusvideossa käsittelimme larynxtuubin asentamisen kokonaisuudessaan. Videossa käydään läpi mikä larynxtuubi on, kuka sen saa asentaa, asentamisen vaiheet, indikaatiot ja kontraindikaatiot, mahdolliset komplikaatiot sekä vertaillaan larynxtuubia intubaatioputkeen.
Opinnäytetyömme koostuu sekä kirjallisesta että toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyöprosessiin sisältyi perehtyminen lähdemateriaaliin, tietoperustan kokoaminen ja projektisuunnitelman tekeminen. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsittelimme hengitysteiden anatomiaa ja fysiologiaa, hengitysvajausta sekä hengitysteiden turvaamisen eri menetelmiä, keskittyen larynxtuubiin. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa teimme oppimateriaalin toteuttamista varten käsikirjoituksen. Tämän jälkeen kuvasimme ja editoimme videon. Projektin tuotoksena syntyi videomuotoinen oppimateriaali larynxtuubin asentamisesta hoitotyön opiskelijoille.
Jatkossa vastaavia opinnäytetöitä voisi tehdä esimerkiksi laajentamalla aiheen käsittelemään lapsipotilaita. Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä ajankohtaista tutkimustietoa siitä, miten paljon hoitotyön ammattilaiset käyttävät larynxtuubia leikkaussalin ulkopuolella tapahtuvissa hengitysvajaus-tilanteissa. Respiratory failure is a condition that needs immediate treatment. Laryngeal tube is an invasive artificial airway that can be used to keep a person’s airway open and therefore protect their oxygen supply.These are the most important measures that can be taken when treating respiratory failure. Using laryngeal tube is much easier than intubating and laryngeal tube can be inserted by other health care professionals in addition to doctors.
This thesis was commissioned by Oulu University of Applied Sciences. Our commissioner had no laryngeal tube related educational material directed for nursing students. The aim of the thesis project was to produce a educational video based on information that is up-to-date, reliable and evidence-based. We gave Oulu University of Applied Sciences rights to use our educational video on their teaching and therefore made it possible for them to develope. Our educational video also enables this knowledne to be transferred to work life by future nursing professionals. In this video we cover the usage of laryngeal tube in a whole. We explain what a laryngeal tube is, who can insert it, the steps of the insertion, indications and contraindications, possible complications and the comparison between a laryngeal tube and an intubation tube.
Our thesis consists of both a written and a functional part. The thesis process included getting familiar with the source material, compiling the base of knowledge and creating a plan for the project. In the written part of the thesis we discuss the anatomy and fysiology of the airways, respiratory failure and various methods of securing the airways, focusing on laryngeal tube. In the functional part of the thesis we made a manuscript for our educational video. We then shot and edited the video. The output of the project was the video-based educational material of the insertion of laryngeal tube directed for nursing students.
In the future, similar thesis could be done by extending the topic to cover for example pediatric patients. In addition it would be interesting to see up-to-date research on how much do nursing professionals use laryngeal tube in respiratory failure situations outside the operation room.
Opinnäytetyöprojektimme tavoitteena oli tuottaa ajantasaiseen, luotettavaan ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva käytännönläheinen opetusvideo. Annoimme projektimme tuotoksen Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön ja sitä kautta mahdollistamme yhteistyökumppanimme opetuksen kehittymisen sekä osaamisen siirtymisen tulevien hoitotyön ammattilaisten kautta myös työelämään. Opetusvideossa käsittelimme larynxtuubin asentamisen kokonaisuudessaan. Videossa käydään läpi mikä larynxtuubi on, kuka sen saa asentaa, asentamisen vaiheet, indikaatiot ja kontraindikaatiot, mahdolliset komplikaatiot sekä vertaillaan larynxtuubia intubaatioputkeen.
Opinnäytetyömme koostuu sekä kirjallisesta että toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyöprosessiin sisältyi perehtyminen lähdemateriaaliin, tietoperustan kokoaminen ja projektisuunnitelman tekeminen. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsittelimme hengitysteiden anatomiaa ja fysiologiaa, hengitysvajausta sekä hengitysteiden turvaamisen eri menetelmiä, keskittyen larynxtuubiin. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa teimme oppimateriaalin toteuttamista varten käsikirjoituksen. Tämän jälkeen kuvasimme ja editoimme videon. Projektin tuotoksena syntyi videomuotoinen oppimateriaali larynxtuubin asentamisesta hoitotyön opiskelijoille.
Jatkossa vastaavia opinnäytetöitä voisi tehdä esimerkiksi laajentamalla aiheen käsittelemään lapsipotilaita. Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä ajankohtaista tutkimustietoa siitä, miten paljon hoitotyön ammattilaiset käyttävät larynxtuubia leikkaussalin ulkopuolella tapahtuvissa hengitysvajaus-tilanteissa.
This thesis was commissioned by Oulu University of Applied Sciences. Our commissioner had no laryngeal tube related educational material directed for nursing students. The aim of the thesis project was to produce a educational video based on information that is up-to-date, reliable and evidence-based. We gave Oulu University of Applied Sciences rights to use our educational video on their teaching and therefore made it possible for them to develope. Our educational video also enables this knowledne to be transferred to work life by future nursing professionals. In this video we cover the usage of laryngeal tube in a whole. We explain what a laryngeal tube is, who can insert it, the steps of the insertion, indications and contraindications, possible complications and the comparison between a laryngeal tube and an intubation tube.
Our thesis consists of both a written and a functional part. The thesis process included getting familiar with the source material, compiling the base of knowledge and creating a plan for the project. In the written part of the thesis we discuss the anatomy and fysiology of the airways, respiratory failure and various methods of securing the airways, focusing on laryngeal tube. In the functional part of the thesis we made a manuscript for our educational video. We then shot and edited the video. The output of the project was the video-based educational material of the insertion of laryngeal tube directed for nursing students.
In the future, similar thesis could be done by extending the topic to cover for example pediatric patients. In addition it would be interesting to see up-to-date research on how much do nursing professionals use laryngeal tube in respiratory failure situations outside the operation room.