Metropolia Ammattikorkeakoulun avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin kehittämisehdotus
Erkkilä, Ilona (2010)
Erkkilä, Ilona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061612301
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Metropolian työelämäpalvelujen toimeksiantona. Sen tarkoituksena oli selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulun avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin mahdollisuuksia. Avoimen ammattikorkeakoulun markkinointi on jäänyt muiden oppilaitoksen tarjoamien koulutuspalvelujen varjoon. Työssä lähdettiin miettimään konkreettisia markkinointikeinoja ja -kanavia.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa mietittiin toteuttamiskelpoisia markkinointiratkaisuja avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin toteuttamiseen. Aluksi kartoitettiin Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin tämän hetkistä tilannetta haastattelemalla klustereiden edustajia, jotka vastaavat tai ovat hoitavat avoimen ammattikorkeakoulun käytännön asioita. Haastatteluja tehtiin sekä kasvotusten että sähköpostin välityksellä kysymyslistan avulla. Saatujen vastausten perusteella saatiin selville Metropolian markkinoinnin nykyinen tilanne ja mietittiin parannusehdotuksia.
Haastattelujen perusteella suurimmaksi haasteeksi ilmeni Metropolian viestinnän heikko tilanne. Organisaatiossa ei tiedetä miten vastuut on jaettu avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin eri osa-alueista, vai onko jakoa tehty lainkaan. Markkinointitoimenpiteiden koordinoimattomuutta pidetään suurena ongelmana, johon haluttiin saada muutosta.
Kun Metropoliassa on saatu viestinnälliset asiat kuntoon, on mahdollista tehdä avoimen ammattikorkeakoululle markkinointisuunnitelma, jossa on mahdollista käyttää tässä työssä esiteltyjä avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin kehittämisehdotuksia hyväksi.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa mietittiin toteuttamiskelpoisia markkinointiratkaisuja avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin toteuttamiseen. Aluksi kartoitettiin Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin tämän hetkistä tilannetta haastattelemalla klustereiden edustajia, jotka vastaavat tai ovat hoitavat avoimen ammattikorkeakoulun käytännön asioita. Haastatteluja tehtiin sekä kasvotusten että sähköpostin välityksellä kysymyslistan avulla. Saatujen vastausten perusteella saatiin selville Metropolian markkinoinnin nykyinen tilanne ja mietittiin parannusehdotuksia.
Haastattelujen perusteella suurimmaksi haasteeksi ilmeni Metropolian viestinnän heikko tilanne. Organisaatiossa ei tiedetä miten vastuut on jaettu avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin eri osa-alueista, vai onko jakoa tehty lainkaan. Markkinointitoimenpiteiden koordinoimattomuutta pidetään suurena ongelmana, johon haluttiin saada muutosta.
Kun Metropoliassa on saatu viestinnälliset asiat kuntoon, on mahdollista tehdä avoimen ammattikorkeakoululle markkinointisuunnitelma, jossa on mahdollista käyttää tässä työssä esiteltyjä avoimen ammattikorkeakoulun markkinoinnin kehittämisehdotuksia hyväksi.